|
عباس کیارستمی ( متولد 1319 ، 22 جوئن سال 1940 ، تهران و درگذشته 14 تير ماه 1395 ) کارگردان ، نویسنده ، تهیه کننده و عکاس مشهور و بین المللی ایرانی بود. وی از سال 1970 میلادی فعالیت خود را در عرصه سینما آغاز کرد و بیش از 40 فیلم سینمایی ، کوتاه و مستند را ساخته ، نوشته یا تهیه کرده است از مهم ترین آثار او می توان به سه گانه زلزله (94-1987) ، طعم گیلاس (1997) و باد ما را خواهد برد (1999) اشاره کرد. ادامه مطلب گنگستری ژانری از سینماست که در آن داستانهای دهههای ۱۹۳۰ تا اوایل ۱۹۸۰ را به صورت جنایی و اکثرا هیجان آور و البته درام ساخته میشوند ...... برای آشنای شما دوستان بااین ژانر فایل پاورپینتی را تهیه کردم که می توانید آن را از طریق لینک زیر دانلود کنید امیدوارم برای شما مفید باشد مفهوم ژانر، برگرفته از کلمهای فرانسوی به معنای «نوع»، «دسته» و مشتق از واژهٔ لاتین genus است. تا پیش از قرن بیستم نامهای ژانری به عنوان ردههایی عام برای تنظیم و دستهبندی شمار زیادی از متون، کاربرد گستردهای داشتند. بهویژه این مفهوم نقش مهمی در طبقهبندی و ارزشگذاری ادبیات ایفا کرده بود. در بررسیهای ادبی، اصطلاح ژانر به اشکال مختلف به کار میرود تا به تمایزهای میان انواع متن اشاره کند: نوع نمایشی (حماسی/تغزلی/دراماتیک)، نوع رابطه با واقعیت (داستانی/غیرداستانی)، نوع پی رنگ (کمدی/ تراژدی)، ماهیت محتوا (رمان احساساتی/رمان تاریخی/رمان ماجرایی) و… ادامه مطلب مفهوم سبک در هنر سینما ادامه مطلب در هنر،سبک به روشی گفته میشود که هنرمند برای بیان اندیشه یا موضوع خود انتخاب میکند.پس سبک یعنی شیوهء بیان یا بازنمایی یک موضوع و یا یک اندیشه در قالب اثر هنری.به طور خلاصه، سبک همان چگونگی بیان در هنر است. ادامه مطلب
جایزه آکادمی که بهطور غیررسمیاسکار (Oscar) مینامند؛ جایزهای است که هر ساله توسط آکادمیعلوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) به بهترین آثار صنعت سینما اهدا میشود. این مراسم یکی از شاخصترین مراسمهای اهدای جوایز در جهان است و ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان بهصورت زنده پخش میشود.جایزه ی اسکار یکی از نه جایزه از جایزههای آکادمیمیباشد. همچنین در بخش رسانه، قدیمیترین مراسم اهدای جوایز به شمار رفته و جوایزی نظیر جایزه گرمی(برای موسیقی)، جایزه امی(برای تلویزیون) و جایزه تونی (برای تئاتر) پس از آن شکل گرفتند. آکادمیعلوم و هنرهای تصاویر متحرک توسط لوئیز بی. مایر مدیر استودیوی متروگلدوین مایر ایجاد شد. لیست برندگان اسکار2014 بشرح زیر اعلام شد:
پیش بینی نامزدهای اسكار 2014
خبرگزاری مهر: 12 فیلم سینمایی به عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار کاندید شدهاند که در این گزارش مروری اجمالی بر این آثار داریم. "برف روی کاج ها" به کارگردانی پیمان معادی داستان یک زن معلم پیانو است. او در مواجهه با یک اتفاق بزرگ در زندگی اش، در دو راهه تصمیم قرار می گیرد او یا باید مطابق عرف دست به انتخاب بزند یا ... "بی خود و بی جهت" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی داستان مشکل دو زوج است که باید وسایل خانه خود را جا به جا کنند تا آمده مراسم عروسی یکی از این دو زوج شوند. در این فیلم بازیگرانی چون رضا عطاران، پانتهآ بهرام، نگار جواهریان، احمد مهرانفر حضور دارند. عبدالرضا کاهانی خود تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را برعهده داشته و علی لقمانی به عنوان مدیر فیلمبرداری و شیما منفرد به عنوان تدوینگر در پروژه حضور داشتند. "پذیرایی ساده" به کارگردانی مانی حقیقی است و داستان یک زوج جوان را روایت می کند که چارچوب های انسانی را در جامعه به چالش می کشند. ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، سعید چنگیزیان، اسماعیل خلج، صابر ابر، محمدرضا نجفی، قربان نجفی و ... در این فیلم بازی می کنند. مانی حقیقی خود نویسندگی این فیلم سینمایی را برعهده داشته و جلال شمسیان تهیه کننده آن است. "پله آخر" دومین ساخته بلند علی مصفا است. این فیلم داستان لیلا ستاره سینماست که به تازگی شوهرش را از دست داده است. او سر صحنه فیلمبرداری ناگهان خنده اش می گیرد و از کار باز می ماند. هیچ کس نمی تواند دلیل خنده هایش را حدس بزند. لیلا حاتمی، علیرضا آقا خانی و علی مصفا بازیگران این فیلم هستند. علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری و فردین صاحب زمانی تدوینگر "پله آخر" هستند. "حوض نقاشی" به کارگردانی مازیار میری داستان مریم و رضا است که با آدم های دیگر فرق دارند، آن هم نه یک فرق ساده، بلکه بسیار بزرگ و آن ها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کرده اند. شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سپهراد فرزامی، سیامک احصائی و الهام کردا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. منوچهر محمدی تهیه کننده این فیلم سینمایی است. همچنین سعید انصاری آهنگساز، محمد آلادپوش مدیر فیلمبرداری و محمدرضا مویینی تدوینگر این فیلم سینمایی بوده اند. "دربند" به کارگردانی پرویز شهبازی داستان دختر دانشجویی است که برای ادامه تحصیل در تهران با دختر ناشناسی هم خانه می شود. او در محیط جدیدی قرار گرفته و شرایط خاص این خانه و آدم هایش پای او را به ماجراهایی پیچیده می کشد. پگاه آهنگرانی، نازنین بیاتی، احمد مهران فر و بهرنگ علوی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. "دهلیز" نخستین فیلم سینمایی بهروز شعیبی داستان شیوا است که پس از به زندان افتادن شوهرش از امیر علی پسرشان به سختی مراقبت می کند. در این فیلم هانیه توسلی، رضا عطاران، محمدرضا شیرخانلو، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میرطاهری، نگار عابدی و افسانه چهره آزاد حضور دارند. بهزاد عبدی موسیقی این فیلم را برعهده داشته و مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری و حمیدرضا قربانی تدوین "دهلیز" را برعهده داشتند. تهیه کنندگی این کار برعهده محمود رضوی است. "قاعده تصادف" به کارگردانی بهنام بهزادی ماجرای زندگی چند جوان است که به جهت اجرای نمایش تئاتر، دور یکدیگر جمع شده اند و امید دارند تا بتوانند آن را به مرحله اجرا برسانند اما ... "کلاس هنرپیشگی" به کارگردانی علیرضا داودنژاد داستان یک کلاس هنرپیشگی را روایت می کند که در هنگام آموزش، داستانی با الهام از مسائل روز در آن روایت می شود. "گذشته" به کارگردانی اصغر فرهادی داستان چند رابطه با محور اتفاقات در گذشته است، در این فیلم احمد بعد از سال ها به فرانسه بازگشته تا از همسر سابق خود طلاق بگیرد، اما درگیر مسائلی می شود. برنیس بژو، طاهر رحیم، بابک کریمی و علی مصفا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. "گناهکاران" به کارگردانی فرامز قریبیان داستان دختری است که در زندگی خود با آدم های مختلفی برخورد می کند و هر یک از این آدم ها برداشت خاص خود را نسبت به او دارند. همایون ارشادی، فرامرز قریبیان، رامبد جوان، رضا رویگری، هومن برق نورد، کوروش تهامی از جمله بازیرگان این فیلم سینمایی هستند. فردین خلعتبری موسیقی و هومن بهمنش فیلمبرداری این فیلم را برعهده داشتند، همچنین بهرام دهقانی نیز به عنوان تدوینگر در "گناهکاران" همکاری داشته است. اما آخرین فیلم از این لیست 12 اسمی، "هیس دختران فریاد نمی زنند" به کارگردانی پوران درخشنده است. بی توجهی و سهل انگاری پدر و مادر شیرین هشت ساله، واقعه ای را برای او رقم می زند که زخمش سالها بر روح او باقی می ماند و همه زندگی اش را تحت الشعاع خود قرار می دهد. آنچه این زخم را عمیق تر می کند و واقعه را به فاجعه ختم می سازد، این است که دخترک هیچکس را نمی یابد تا دردش را با او در میان بگذارد ... در هشتاد و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار فیلم آرگو ساخته بن افلک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد. در رشته بهترین فیلم سال، ۸ فیلم از جمله سی دقیقه پس از نیمه شب، زندگی پی و بینوایان با آرگو رقابت کردند. جانگو آزادشده، تازه ترین ساخته کوئنتین تارانتینو، جانوران سرزمین جنوبی و فیلم فرانسوی زبان عشق از دیگر نامزدهای بهترین فیلم امسال بودند. دانیل دی لوئیس جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را گرفت دانیل دی لوئیس بازیگر بریتانیایی فیلم لینکلن همانطور که بسیاری پیش بینی می کردند جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را گرفت. او نخستین بازیگری است که در تاریخ اسکار برای سومین بار به این جایزه دست پیدا می کند. دانیل دی لوئیس دو بار دیگر برای فیلم های پای چپ من و خون به پا می شود برنده اسکار شده بود. جایزه بهترین بازیگر زن هم امسال به جنیفر لارنس برای فیلم دفترچه امید بخش رسید. این بازیگر ۲۲ ساله در سال ۲۰۱۱ هم برای فیلم زمستان استخوان سوز نامزد دریافت این جایزه بود. در بخش بهترین کارگردان آنگ لی، کارگردان تایوانی الاصل برای فیلم زندگی پی برنده شد. او که یک بار دیگر در سال ۲۰۰۵ این جایزه را برای فیلم کوه های بروکبک برده بود، هنگام دریافت اسکارش گفت که دوست دارد افتخار به دست آوردن این جایزه را با سه هزار نفری تقسیم کند که برای ساخت زندگی پی درگیر بودند. در بخش بهترین بازیگران نقش مکمل کریستف والتس که یک بار این جایزه برای بازی در فیلم حرامزاده های بی شرف برده بود امسال هم در فیلم تازه تارانتینو برنده این جایزه شد. در بخش زنان هم ان هاتاوی برای فیلم بینوایان برنده اسکار شد. ست مک فارلین، صداپیشه و فیلمنامه نویس آمریکایی برای اجرای مراسم امسال را بر عهده داشت. او در ابتدای این مراسم در یکی از شوخی هایش گفت: "آرگو فیلمی کاملا فوق سری است، برای همین هم کارگردانش ناشناس است." احتمالا اشاره او به نامزد نشدن بن افلک در بخش بهترین کارگردانی بوده است. از سال ۱۹۸۹ آرگو نخستین فیلمی است که برنده اسکار بهترین فیلم می شود، اما کارگردانش جایی در میان نامزدهای بهترین کارگردانی ندارد. ![]()
فهرست کامل برنده هابهترین فیلم: آرگوسایر نامزدها بینوایان Les Miserables زندگی پی Life of Pi لینکلن Lincoln سی دقیقه پس از نیمه شب Zero Dark Thirty دفترچه امیدبخش Silver Linings Playbook عشق Amour جانگو آزاد شده Django Unchained جانوران سرزمین جنوبی Beasts Of The Southern Wild بهترین کارگردانآنگ لی، زندگی پی میشائیل هانکه، عشق بن زیتلین، جانوران سرزمین جنوبی استیون اسپیلبرگ، لینکلن دیوید او راسل، دفترچه امیدبخش بهترین بازیگر مرد: دانیل دی لویس، لینکلنخواکین فینیکس، مرشد The Master بردلی کوپر، دفترچه امیدبخش هیو جکمن، بینوایان دنزل واشنگتن، پرواز Flight بهترین بازیگر زن: جنیفر لارنس، دفترچه امیدبخشجسیکا چستین، سی دقیقه پس از نیمه شب امانوئل ریوا، عشق نوامی واتس، ناممکن کونژانه والیتس، جانوران سرزمین جنوبی بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: کریستوف والتز، جانگو آزاد شدهالن آرکین، آرگو رابرت دنیرو، دفترچه امیدبخش فیلیپ سیمور هافمن، مرشد تامی لی جونز، لینکلن بهترین بازیگر زن نقش مکمل: آن هاتاوی، بینوایان امی آدامز، مرشد سالی فیلد، لینکلن هلن هانت، ملاقات ها The Sessions جکی ویور، دفترچه امیدبخش بهترین فیلمنامه اوریجینال: کوئنتین تارانتینو، جانگو آزاد شدهعشق قلمرو طلوع ماه پرواز سی دقیقه پس از نیمه شب بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریس تریو، آرگوجانوران سرزمین جنوبی زندگی پی لینکلن دفترچه امیدبخش بهترین انیمیشن: شجاع BraveشجاعBrave فرانکنوینی Frankenweenie پارانورمن Paranorman دزدهای دریایی! یک مشت آدم ناجور Pirates! Band of Misfits رالف خرابکار Wreck-It Ralph بهترین موسیقی متنداریو ماریانلی، آنا کارنینا Anna Karenina الکساندر دسپلت، آرگو میشل دانا، زندگی پی جان ویلیامز، لینکلن تامس نیومن، اسکای فال Skyfall بهترین ترانه : "اسکای فال"، از فیلم اسکای فال با صدای ادل"قبل از زمان من" از فیلم به دنبال یخ، موسیقی و ترانه از جی رالف "هرکس دوست صمیمی لازم دارد"، از فیلم تد "لالایی پی"، از فیلم زندگی پی "ناگهان"، از فیلم بینوایان بهترین فیلم غیرزبان انگلیسی: عشق، اتریشکان تیکی، نروژ Kon-Tiki نه، شیلی No یک رابطه سلطنتی، دانمارک A Royal Affair جادوگر جنگ، کانادا War witch بهترین مستند: درجست و جوی شوگرمن۵ دوربین شکسته Broken Cameras دژبانان The Gatekeepers چگونه طاعون را پشت سر بگذاریم How To Survive A Plague جنگ نامرئیThe Invisible War بهترین فیلم کوتاه: ساعت منع عبور و مرور CurfewاسدAsad پسرهای بزکشیBuzkashi Boys مرگ یک سایهDeath of a Shadow هنری Henry
میزانسن ، اصطلاحی است فرانسوی ، در اصل متعلق به تئاتر و به معنای چیدن صحنه ، صحنه آرایی و به صحنه آوردن یک کنش. در تئاتر ، این اصطلاح به روش مرتب کردن صحنه توسط کارگردان نمایش نامه اطلاق می شد. این عبارت ابتدا در نقد فیلم رایج شد و معانی صریح و ضمنی متعددی یافت ودر نهایت نظریه پردازان سینما این اصطلاح را به کارگردانی فیلم تعمیم دادند ، اما کاربرد آن در سینما حوزه وسیع تری را شامل می شود : صحنه آرایی و ساخت و ساز عناصر داخل صحنه و مشخص کردن مکان قرار گرفتن هر یک از عناصر صحنه ، نورپردازی ، لباس ، آرایش و گریم بازیگران و رفتار و حرکت آنها و بعد از انجام این کارها ، ترکیب تصویری درون هر نما ، رابطه میان اشیاء و آدم ها در هر نما ، رابطه نور و تاریکی ، رنگ صحنه ، موقعیت دوربین و زاویه دید آن و نیز حرکت ها در هر نما. به این ترتیب ، در واقع کارگردان با کنترل میزانسن ، رویدادی را برای دوربین به روی صحنه می برد.
اهمیت میزانسن از بین همه تکنیک های سینما ، میزانسن تکنیکی است که بیشترین آشنایی را با آن داریم. بعد از دیدن یک فیلم ممکن است برش هایا حرکات دوربین و ... را به خاطر نیاوریم ولی مطمئنا عناصر میزانسن را به یاد خواهیم داشت. برای مثال نمی توان لباس ها را درفیلم مشهور برباد رفته یا نورپردازی غمناک و سرد قصرزانادو رادر فیلم معروف همشهری کین ساخته ارسن ولز فراموش کرد. خلاصه آنکه اغلب خاطره های ماندگار از فیلم ها در سینمامربوط به عناصر میزانسن هستند. نکته بسیار مهم در میزانسن آن است که ، کارگردان می تواند با میزانسن هر فضایی را که می خواهد ترسیم کند. مثلا می تواند عناصر صحنه را به گونه ای بچیند که انگار همه چیز واقعی است و هر چیز همان طوری است که در دنیای واقعی وجود دارد و یا اصطلاحا رئالیستی است ، چون:زندگی واقعی این گونه است. اما در عین حال این تکنیک نیروی آن را دارد که از مفاهیم عادی واقعیت فراتر رود. می توان با یک میزانسن حساب شده یک فضای کاملا انتزاعی ساخت در حالی که هیچ نمود عینی در جهان واقع نداشته باشد ، اما چنان تاثیرگذار که تماشاگر باور کند ، چنین فضایی می تواند وجود داشته باشد اگر حتی شده در خیال یا کابوس ، برای مثال در فیلم مطب دکتر کالیگاری از نمونه ای ترین فیلم های اکسپرسیونیستی ، ساخته روبرت وینه ، نماهایی را می بینیم که در آن ، خانه ها بسیار بلند و کاملا هندسی وار/ عمدتا مثلثی هستند ، پشت بام ها کنگره دار و دودکش ها اریبند ، بازیگران گریم های بسیار سنگین دارند ، حرکاتشان مصنوعی و غلو شده است ، نورپردازی سنگین و تضاد بین سیاهی و روشنی زیاد است و ... مطمئنا این خصوصیاتی که از فضای فیلم بر شمرده شد با تصور ما از واقعیت متعارف منطبق نیست. در واقع فیلم ساز قصد داشته برای نشان دادن یک فضای جنون آمیز که توسط یک دیوانه به وجود آمده همه چیز را انتزاعی کند و برای این کار قراردادهای نقاشی و تئاتر اکسپرسیونیستی را به خدمت گرفته و وظیفه القای تخیلات یک دیوانه را به عهده آنها گذاشته است. میزانسن ، قدمتی طولانی و تقریبا برابر با تاریخ سینما دارد ، چنانچه با نگاه به فیلم های ژرژ ملیس فرانسوی می بینیم. میزانسن او را قادر می ساخت که دنیایی سراسر خیالی در فیلم هایش بسازد. ملیس کاریکاتوریست و شعبده باز ، مجذوب فيلمهای كوتاه برادران لومیر شد و بعد از ساختن دوربینی شبیه دوربین لومیرها ، شروع به فیلم گرفتن از صحنه های عادی خیابان ها و لحظات زندگی روزانه مردم کرد. داستانی وجود دارد که روزی ، او در حال فیلم برداری از یک خیابان بود که درست در لحظه عبور یک اتوبوس ، فیلم در دوربین گیر کرد ، سعی کرد دوربین را درست کند ، ولی دیگر اتوبوس از خیابان رفته بود و حال یک نعش کش در حال عبور بود. وقتی ملیس فیلم را بر روی پرده انداخت به نظر می رسید که یک اتوبوس ناگهان مبدل به یک نعش کش شده و همین حادثه او را بر قدرت جادویی میزانسن آگاه کرده است. به این ترتیب او تصمیم گرفت که رویداد را برای دوربین طراحی و اجرا کند. او با استفاده از تجاربش در تئاتر ، یکی از نخستین استودیوهای سینمایی را ساخت. او نماها را پیشاپیش روی کاغذ می آورد ، صحنه ها و لباس ها را طراحی می کرد ، نیز به بازیگرانش نشان می داد که چگونه در هنگام فیلم برداری رفتار کنند و به گونه ای عمل می کرد که صحنه فیلم هایش را تا کوچک ترین جزئیات تحت کنترل داشته باشد. او نخستین کسی بود که فیلم های تخیلی/ فانتزی ساخت ، فیلم هایی مانند ، سفر به ماه و بیست هزار فرسنگ زیر دریا که هر دوی این فیلم ها را بر اساس آثار ژول ورن ساخت. سفر به ماه اولین فیلم علمی - تخیلی تاریخ سینما است. امروزه میزانسن یکی از مهم ترین وظایف کارگردان است که به نوعی نشان دهنده سبک و فرم کاری او نیز هست ، همچنین یکی از مهم ترین مسائلی است که می تواند به مقبولیت ، محبوبیت و ماندگاری فیلم کمک کند. میزانسن چهار عنصر اصلی دارد ولی به ندرت اتفاق می افتد که یک عنصر به طور جداگانه حضور داشته باشد. هر عنصر معمولا با عناصر دیگر برای ایجاد یک سیستم ویژه در هر فیلم ترکیب می شود. اصول فرمال کلی یعنی وحدت ، پراکندگی ، مشابهت ، تفاوت و بسط ، راهنمای ما هستند برای اینکه ببینیم چطور عناصر ویژه میزانسن با هم کار می کنند؟ میزانسن به چه روش هایی توجه ما را جلب می کند ؟ چه چیزی نگاه ما را به یک قسمت از تصویر در یک لحظه خاص می کشاند؟ و ... . عناصر اصلی میزانسن می توان چهار حوزه کلی را که میزانسن از بابت آنها امکاناتی برای انتخاب و کنترل در اختیار کارگردان می گذارد نام برد : 1- صحنه 2- لباس و چهره پردازی 3- حالات و حرکات عناصر صحنه 4- نورپردازی
چگونگي به وجود آمدن دوربين فيلمبرداري اديسون يا لومير ...و مدعيان ديگریي نظير ماكس و اميل اسلادانوفسكي در آلمان، برت آكرس و روبرت ويليام پل در انگلستان،توماس آرماتو سي . فرانسيس جنكيز در آمريكا و.... ازپيشگامان ساخت دوربين فيلمبرداري بودند *اما اين برادران لومير در فرانسه بودند كه با بسط و گسترش آن در سال 1895 آنرا در جهت ثبت و ضبط وقايع روز مره بكار گرفتند. *بقول يوري لوتمن زبان شناس و منتقد روسي كه معتقد است : سينماي نخست ، بيش از هر چيز عكس بود با قابليت ثبت حركت. *كرستين متز مي گويد سينما تا پيش از دهه 1920 سخت در گير خلق شدن بود و تنها در اين دهه بود كه به هنر تبديل شد.و برادران لومير سينما توگراف را اختراع كردند نه هنر فيلم را آنطوري كه ما امروزه شاهد آن هستيم *در واقع 15 سال ابتداي تاريخ سينما را كه همچون كودكي كه پا به عرصه دوران نوجواني مي گذاشت و داراي آزمون وخطا بود را مي توان دوران انتقالي از سرگرمي وتجارت به هنر نام برد. *سينما كه نام خود را از دستگاه سينما توگراف لومير گرفته است در ابتدا براي رسيدن به هنر هفتم و وام گيري از ديگر هنرها و رسيدن به جايگاه كنوني يك منحني سعودي را طي كرده است . اين كه چرا با وجودي كه اديسون يك سال قبل از لومير دوربين فيلمبرداري خود ( كينه توسكوپ) را اختراع كرده بود ولي نام لومير به سينما گره خورده است در چيست ، به بررسي آن مي پردازيم... 1- دوربين فيلمبرداري اديسون بسيار سنگين بود و جابجا كردنش نياز به همراهي چند نفر را داشت و از طرفي ، اديسون اين اختراع را با ديگر اختراع خود يعني برق براي تامين سرعت يكنواخت پيوند زده بود و اختراع قبلي خود يعني فونوگراف را كه در سال 1877 ساخته بود به آن افزود تا فيلم صدا دار توليد كند به همين سبب بر حجم دستگاه افزوده مي شد ، بنابر اين از تحرك آن كاسته مي شد.از طرفي ، همين محدوديت باعث شده بود از اين دستگاه در استوديويي واقع در نيوجرسي استفاده شود و بجاي اينكه از آن در فضاي باز استفاده شود و بدنبال موضوع و سوژه باشد ، بايستي موضوعات رابه داخل استوديو مي آوردند تا دوربين كينه توسكوپ اديسون از آنها فيلم بگيرد . استوديو اديسون داراي سقفي متحرك بود و سقف با لولا و بحالت كشويي كنار مي رفت و كل ساختمان استوديو روي يك ريل دايره اي مي چرخيد تا با زاويه نور خورشيد هماهنگ شود. 2- لومير با اختراع سينما توگراف كه بقول ژرژ سادوس ، تاريخ نگار برجسته فرانسوي وزنش يك صدم دوربين اديسون بود ، بدون نياز به برق و در دنياي خارج از استوديو وسيله اي براي شكار زندگي شد كه لومير نام آنرا زندگي نما گذاشته بود. 3- اين دستگاه كوچك كه با ظرافت خاصي ساخته شده بود فيلم مي گرفت و با يك تنظيم ساده فيلم گرفته شده را چاپ مي كرد و از آن بعنوان يك دستگاه پخش فيلم هم استفاده مي شد. 4- بدليل كار آيي بالا و ثبت و ضبط وقايع روز مره ، مانند ورود قطار به ايستگاه ، خروج كارگران از كار خانه و ديگر صحنه هاي اجتمايي برادران لومير واحد هاي فيلمبرداري ، توليد و پخش خود را به كشور هاي مختلف مي فرستادند و از برنامه هاي مورد درخواست فيلم مي گرفتند و نمايش مي دادند.گروه اپراتوري لومير خيلي زود در اغلب نقاط جهان به فعاليت پرداختند و فيلم هايي را ضبط كردند كه در آن زمان وقايع روز مره محلي ناميده مي شد و بعدها فيلم مستند نام گرفت . ورود نخستین دوربین فیلمبرداری به ایران میرزا ابراهیم عکاسباشی نخستین فیلمبردار ایرانی آنچه كه خواهید خواند درباره فردی است كه دوربین فیلمبرداری را به ایران آورد. میرزا ابراهیم عكاسباشی، پسر میرزا احمد صنیعالسلطنه در سال ۱۲۵۳ هجری شمسی به دنیا آمد. او به همراه پدر، ده سالی را در اروپا ماند و به تحصیل عكاسی پرداخت. او در سفر اول مظفرالدین شاه به اروپا، به همراه گروه بود و پس از اینكه مظفرالدینشاه در هفدهم تیرماه سال ۱۲۷۹ در فرانسه با پدیده سینما توگراف، آشنا شد، دستور تهیه دستگاه آن را داد. نخستین فیلمهای ایرانی را نیز در همین سفر در اوستاند بلژیك به تاریخ ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ برداشت. عكاسباشی در بازگشت به ایران تا سالهای آخر سلطنت مظفرالدین شاه در دربار بود، با آغاز سلطنت محمدعلی شاه دربار را ترك و مدتی به كار چاپ نشریه پرداخت. او نخستین فیلمبردار تاریخ سینمای ایران به شمار میآید.میرزا ابراهیمخان عكاس باشی نخستین فیلمبردار ایرانی، در مرداد ماه سال ۱۲۵۳ در تهران به دنیا آمد. عمر او در این دنیا كم بود و در سال ۱۲۹۴ در سن ۴۱ سالگی در چابكسر قزوین دیده از جهان فرو بست.
من جمله مسافرین آفریقا و عربستان را كه در صحرای آفریقا با شتر راه میپیمایند، نشان دادند كه خیلی دیدنی بود، دیگر اكسپوزیسیون و كوچه متحرك و رودخانه و رفتن كشتی در رودخانه و شناوری و آب بازی مردم و انواع چیزهای دیگر دیده شد كه خیلی تماشا داشت. به عكاسباشی دستورالعمل دادهایم آنها را خریده و با خود به تهران بیاورد و ما آنان را نشان بدهیم.سرانجام این دستگاهها خریداری شده و در اختیار میرزاابراهیمخان قرار گرفت و او با آنها در شهر (استاند) بلژیك كه مظفرالدین شاه مدتی در آن توقف داشت، از (جشن گل) كه با ورود شاه مصادف شده بود، فیلمبرداری كرد... (امروز عید گل است و ما را دعوت به تماشا كردند، بسیار عید با تماشایی بود، تمام كالسكهها را با گل مزین كرده و توی كالسكهها و چرخها را پر از گل كرده بودند كه كالسكهها پیدا نبود و خانمها سوار كالسكهها شده و با دستههای گل در جلو ما عبور كردند و عكاسباشی هم مشغول سینما توگراف اندازی بود...) در دومین سفر مظفرالدین شاه به اروپا، میرزا ابراهیمخان باز به عنوان عكاس همراه كاروان او بود. شاه در سفرنامه دوم خود در ضمن شرح وقایع روزهای توقف در آلمان نوشته است: (عكاسباشی را هم به جهت عكس جدید الاختراع كه در آلمان بود، گفتیم بماند و یاد بگیرد) و در جای دیگر مینویسد: عكاسباشی هم سینما توگراف آورده بود، یك ساعتی هم او را تماشا كردیم.پس از بازگشت از سفر دوم، سفرنامه شاه باز در (مطبعه خاصه مباركه) با دست میرزا احمد خان و میرزا ابراهیم خان چاپ و منتشر شد، در صفحه اول آن سفرنامه آمده بود:میرزا ابراهیم پس از بازگشت از سفر، همچنان با پدر خود در عكاسخانه دارالفنون و چاپخانه دربار مشاركت داشت و پس از درگذشت پدر (میرزا احمدخان)، لقب (صنیعالسلطنه)، به او تعلق گرفت.نمونههایی از عكسهای میرزا ابراهیمخان و پدرش میرزا احمدخان، ۱۷۸ قطعه در چهار مجله در آلبوم خانه گلستان موجود است كه از مظفرالدین شاه و شكارگاههایش در فاصله سالهای ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ هجری قمری گرفته و مرتب شده است پس از مرگ مظفرالدین شاه، ابراهیم میرزا خدمت در دربار را ترك كرد و در زمینی كه با برادر كوچكترش (تقیخان صنیع السلطان) در نزدیكی كرج تهیه كرده بود به كشاورزی پرداخت و در خانهاش گاهی برای دوستان و مهمانهایش فیلم نشان میداد.وی در سالهای آخر زندگانی برای كشاورزی، به گیلان رفت و در سال ۱۲۹۴ شمسی در چابكسر از دنیا رفت.البته یك حكایت دیگر آن است كه میگویند: با آغاز سلطنت محمدعلی شاه و پس از فوت مظفرالدینشاه، میرزا ابراهیم جایش را به عبدا... میرزا قاجار (شاگرد پدرش) داد و خود به زراعت در ولدآباد كرج و نیز به امور چاپی مشغول بود، او در اواخر عمرش املاك (ساعدالدوله) را در قزوین اجاره كرد و در قهوهخانهای در چابكسر دچار سكته شد و درگذشت.از او یك پسر و چهار دختر باقی ماند، پسر او جهانگیر مصور رحمانی از عكاسان ماهر تهران بود. |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |