قالب وبلاگ
سایت تخصصی فیلمسازی
آموزش حرفه ای فیلم سازی, تصویر برداری, عکاسی  
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سایت تخصصی فیلم سازی و آدرس filmmaker.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





عباس کیارستمی ( متولد 1319 ، 22 جوئن سال 1940 ، تهران و درگذشته 14 تير ماه 1395 ) کارگردان ، نویسنده ، تهیه کننده و عکاس مشهور و بین المللی ایرانی بود. وی از سال 1970 میلادی فعالیت خود را در عرصه سینما آغاز کرد و بیش از 40 فیلم سینمایی ، کوتاه و مستند را ساخته ، نوشته یا تهیه کرده است

از مهم ترین آثار او می توان به سه گانه زلزله (94-1987) ، طعم گیلاس (1997) و باد ما را خواهد برد (1999) اشاره کرد. 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 20 مرداد 1395برچسب:, ] [ 19:36 ] [ امید ]

[ دو شنبه 24 اسفند 1395برچسب:, ] [ 16:51 ] [ امید ]

گنگستری ژانری از سینماست که در آن داستان‌های دهه‌های ۱۹۳۰ تا اوایل ۱۹۸۰ را به صورت جنایی و اکثرا هیجان آور و البته درام ساخته می‌شوند  ......

برای آشنای شما دوستان بااین ژانر فایل پاورپینتی را تهیه کردم که می توانید آن را از طریق لینک زیر دانلود کنید  امیدوارم برای شما مفید باشد

دانلود

[ دو شنبه 1 دی 1393برچسب:, ] [ 18:15 ] [ امید ]

مفهوم ژانر، برگرفته از کلمه‌ای فرانسوی به معنای «نوع»، «دسته» و مشتق از واژهٔ لاتین genus است. تا پیش از قرن بیستم نام‌های ژانری به عنوان رده‌هایی عام برای تنظیم و دسته‌بندی شمار زیادی از متون، کاربرد گسترده‌ای داشتند. به‌ویژه این مفهوم نقش مهمی در طبقه‌بندی و ارزش‌گذاری ادبیات ایفا کرده بود. در بررسی‌های ادبی، اصطلاح ژانر به اشکال مختلف به کار می‌رود تا به تمایزهای میان انواع متن اشاره کند: نوع نمایشی (حماسی/تغزلی/دراماتیک)، نوع رابطه با واقعیت (داستانی/غیرداستانی)، نوع پی رنگ (کمدی/ تراژدی)، ماهیت محتوا (رمان احساساتی/رمان تاریخی/رمان ماجرایی) و…


ادامه مطلب
[ جمعه 2 آبان 1393برچسب:, ] [ 18:25 ] [ امید ]

مفهوم سبک در هنر سینما

در هر فیلمی تکنیک‏ های ویژهء به کار رفته توسط فیلم‏ساز سیستم فرمال مخصوص به آن فیلم را به وجود می‏ آورد. یعنی هر فیلم‏سازی تکنیک‏ های خاص خود را درون یک‏ سیستم یا یک الگوی تصویری و صوتی اثرش به کار می‏گیرد و گسترش می‏دهد. استفاده هم‏ شکل، گسترش یافته و معنی‏ دار از امکانات تکنیکی معین را«سبک» می‏نامیم.

از آن‏جا که هر فیلم‏سازی برای بیان اندیشه یا موضوع اثر خود از تکنیک‏ های خاصی استفاده می‏ کند، نحوهء استفاده از این تکنیک‏ ها، «سیستم سبکی» او را به وجود می‏ آورد. بنابراین در یک فیلم، دو سیستم فعال و مؤثر بر یکدیگر وجود دارند:

1)سیستم فرمال: که عبارت است از انتخاب بستر یا زمینه برای بیان موضوع. مثلا در بستر یک داستان یا استفاده از یک فرم داستانی (Fiction) و یا غیرداستانی (non fiction) یا روایتی و غیرروایتی.

2)سیستم سبکی: که شامل سیستم‏ هایی هستند که فرم روایتی یا غیرروایتی را متجلی یا حمایت می‏ کنند و عبارتند از تکنیک‏ هایی چون: میزانسن و فیلم‏برداری (یعنی تکنیک‏ های‏ مربوط به بیان درون‏نما)، تدوین (یعنی تکنیکی که یک نما را به نمای دیگر متصل می‏کند) و رابطهء انواع صدا با تصاویر فیلم. بنابراین، سبک و فرم به عنوان دو سیستم در داخل کلیت فیلم‏ با هم کنش و واکنش متقابل دارند.

عوامل مؤثر بر سبک:

تاکنون فیلمی ساخته نشده که کلیهء امکانات تکنیکی مذکور را به‏طور یکی و در یک سطح از تأثیر،هم‏زمان به کار گرفته باشد.زیرا عواملی به شرح زیر بر سبک مؤثر می‏افتند که مانع از تحقق دقیق همهء این تکنیک‏ها می‏شوند.این عوامل عبارتند از:

الف - شرایط تاریخی: که دامنهء انتخاب فیلم‏ساز را محدود می‏ کند. این شرایط عمدتا عبارت‏ است از محدودیت‏ های تکنولوژیک در هر دوره، مثلا فقدان امولسیون‏های حساسیت بالا، فقر امکانات نورپردازی و نبود عدسی‏های فاصله کانونی کوتاه در دورهء صامت نمی‏ توانست زمینهء پیدایش وضوح عمیق یا وضوح تصویری بالا را برای تکنیک فیلم‏هایی چون «همشهری کین» (1941)، اثر اورسن ولز به وجود آورد و یا فقدان صدا در دورهء سینمای صامت نمی‏ توانست به‏ دکوپاژ و مونتاژ صحنه‏ های گفت‏ وگو به صورت «نماهای متقابل روی شانه» Shoulder) (over معنی دهد هم‏چنین است فقدان تکنولوژی و شیمی رنگ در عصر سینمای سیاه و سفید.

ب - محدودیت‏های بودجه: امکانات مالی در شرایط مشخص تولید یک فیلم، فیلم‏ساز را ناگزیر به استفاده از تکنیک‏ های سازگار با بودجه می‏کند.

ج - نگرش زیبایی‏شناسی یا هنری: که شامل جنبه‏ های‏ مرتبطی چون دیدگاه فلسفی و تمایلات ایدئولوژیک‏ فیلم‏ساز می‏ باشد. بنابراین در هر فیلمی، فیلم‏ساز محدود به‏ بکارگیری چند تکنیک ثابت به عنوان پایه و اساس اثر خود می‏شود.

پس سبک فیلم نتیجهء تجمع جبرهای تاریخی با انتخاب‏های هدف‏مندانه است. یعنی هر فیلم‏سازی در آفرینش سبک خود به انتخاب‏های معینی متکی است و در این انتخاب‏ها از یک سو جبر تاریخی آن دوره و از طرف‏ دیگر تمایل فیلم‏ساز نقش دارد.

عوامل مؤثر بر سبک را به دو گروه عوامل مربوط به‏ شرایط ذهنی و شرایط عینی هنرمند نیز می‏توان تقسیم کرد:

الف - شرایط عینی: همان شرایط تاریخی و شرایط اجتماعی زندگی هنرمند است. یعنی شرایط مادی و آن‏چه‏ که در محیط، دوره زندگی و دنیای پیرامون هنرمند موجود است. (شامل شرایط اقتصادی، سیاسی،جغرافیایی و تکنولوژیک عصر او).

ب - شرایط ذهنی: شامل دانش یا دانسته‏ های هنرمند و نیازها و آرمان‏های او، یا به‏ طور کلی آن‏ گروه از تجربه‏ های فردی و توانایی‏ هایی است که به شخص او مرتبط می‏شود.(شامل عواطف‏ و استعداد هنری و تجاربی که او در زندگی و عالم هنر طی سال‏ها کسب کرده است).


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, ] [ 20:29 ] [ امید ]

در هنر،سبک به روشی گفته می‏شود که هنرمند برای بیان اندیشه یا موضوع‏ خود انتخاب می‏کند.پس سبک یعنی‏ شیوهء بیان یا بازنمایی یک موضوع و یا یک اندیشه در قالب اثر هنری.به‏ طور خلاصه، سبک همان چگونگی بیان در هنر است.
اما واژهء سبک اصلا عربی است و به‏ معنی گداختن و ذوب فلزاتی چون طلا و نقره و اسلوب قالب‏گیری فلز مذاب‏ است. در تاریخ ادبیات فارسی و نقد ادبی ایران، ایرانیان از دیرباز به مقولهء سبک توجه خاصی داشتند. اما واژهء سبک را به کار نمی‏برده‏ اند،بلکه به‏ جای آن از واژه‏ هایی چون طرز، طریقه، شیوه و سیاق استفاده می‏ کرده‏ اند.(کلمهء سبک برای نخستین بار در نقد ادبی در ایران در مقدمهء کتاب مجمع الفصحای‏ 2رضا قلی خان هدایت به کار رفته است).
در نقد هنری جدید سبک را شیوهء بیان شخصی هر هنرمند با توجه به ویژگی‏هایی که در بیان‏ او را متفاوت و متمایز از دیگر هنرمندان می‏کند، می‏دانند. به این معنی که سبک هر اثر یا هر هنرمند در سنجش و مقایسه با اثر دیگر هنرمندان مشخص می‏شود. پس در نقد هنری امروزی، سبک یعنی انحراف از نرم (Norm) یا هنجار بیانی دیگران. براساس این دیدگاه، هیچ اثر هنری، چه نوشته و چه فیلم، چه نقاشی و چه شعر بدون سبک نیست.
در بررسی ویژگی‏های سبک هر فیلم‏ساز، به خصوصیات بیانی او در استفاده از عناصری‏ چون نورپردازی، تدوین، صدا، میزانسن، شیوهء روایت و نظایر آن توجه می‏شود. به همین ترتیب‏ در تجزیه و تحلیل ویژگی‏های سبکی یک نویسنده و یا یک شاعر، عناصری چون واژگان، ساختار و تنوع جملات، شیوهء ارتباط مطالب و ترتیب و تنظیم فکر هم‏چنین آرایش‏های‏ کلامی او توجه می‏شود.
در حقیقت فرض بر این است که همهء این عناصر در اثر یک فیلم‏ساز و یا یک نویسنده، خاص‏ خود اوست.
از لحاظ تاریخی، مقولهء سبک و بحث در سبک‏شناسی هنری را یونانیان از فن خطابه و هنر شاعری در دورهء باستان آغاز کرده‏ اند.
براساس نظریهء افلاطون، سبک کیفیتی‏ است که در برخی از آثار وجود دارد و در برخی دیگر موجود نیست.به عقیدهء افلاطون سبک به معنی هماهنگی کامل بین‏ هدف و وسایل بیان اندیشه و الفاظی است که‏ گوینده برای بازگو کردن مقصود خود به‏ کار می‏برد.یعنی منطبق بودن زبان گوینده یا نویسنده با آن‏چه که قصد گفتن آن را دارد.از نظر افلاطون هنرمندی صاحب سبک است‏ که بتواند برای بیان اندیشهء خود تصاویر، واژه‏ ها و صداهای مناسب را بیابد.پس هر نوشته و یا هر فیلمی که توانسته باشد شکل‏ مناسب بیان خود را بیابد دارای سبک است.
اما براساس نظریهء ارسطو، سبک آن‏ جوهری نیست که در یک اثر هنری وجود دارد یا ندارد بلکه محصولی است از عوامل متعددی که در یک اثر هنری جمع‏ می‏شود و آن را از سایر آثار متمایز می‏کند. بنابراین از نظر ارسطو به تعداد آثارهنری می‏تواند سبک وجود داشته باشد و سبک هر هنرمند یا هر نویسنده‏ای به همان اندازه‏ خاص خود اوست که مثلا ویژگی‏های جسمانی او مثل ترکیب صورت، رنگ پوست، طرز راه‏ رفتن، خندیدن و سخن گفتن. پس همان‏طور که هیچ شخصیتی دقیقا شبیه شخصیت دیگر نیست، هیچ سبکی هم عینا شبیه سبک دیگر نخواهد بود و این نکته حتی در مورد شاعران، نقاشان و فیلم‏سازانی که به گروه سبکی(مکتب) خاصی تعلق دارند نیز صادق است، با این‏ تفاوت که یافتن موارد عدم شباهت بین آثاری که در یک گروه سبکی قرار می‏گیرند به دقت‏ بیشتری نیاز دارد.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, ] [ 20:26 ] [ امید ]

 

 

جایزه آکادمی که به‌طور غیررسمی‌اسکار (Oscar) می‌نامند؛ جایزه‌ای است که هر ساله توسط آکادمی‌علوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) به بهترین آثار صنعت سینما اهدا می‌شود. این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود.جایزه ی اسکار یکی از نه جایزه از جایزه‌های آکادمی‌می‌باشد. همچنین در بخش رسانه، قدیمی‌ترین مراسم اهدای جوایز به شمار رفته و جوایزی نظیر جایزه گرمی‌(برای موسیقی)، جایزه امی‌(برای تلویزیون) و جایزه تونی (برای تئاتر) پس از آن شکل گرفتند. آکادمی‌علوم و هنرهای تصاویر متحرک توسط لوئیز بی. مایر مدیر استودیوی متروگلدوین مایر ایجاد شد.

لیست برندگان اسکار2014 بشرح زیر اعلام شد:

 

 

12Years a Slave

بهترین فیلم

جرد لتو – Dallas Buyers Club

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

لوپیتا نیانگو – 12Years a Slave

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

متیو مک‌کناهی – Dallas Buyers Club

بهترین بازیگر نقش اول مرد

کیت بلانشت – Blue Jasmine

بهترین بازیگر نقش اول زن

آلفونسو خوآرون – Gravity

بهترین کارگردانی

اسپایک جونز – Her

بهترین فیلمنامه اصلی

جان ریدلی – 12Years a Slave

بهترین فیلمنامه اقتباسی

امانوئل لوبزکی – Gravity

بهترین فیلمبرداری

Let it Go – Frozen آهنگ

بهترین آهنگ

جاذبه – Gravity

بهترین موسیقی متن

جاذبه – Gravity

بهترین تدوین

گتسبی بزرگ – The Great Gatsby

بهترین طراحی صحنه

جاذبه – Gravity

بهترین تدوین صدا

جاذبه – Gravity

بهترین میکس صدا

زیبایی بزرگ – The Great Beauty از کشور ایتالیا

بهترین فیلم خارجی‌زبان

بیست متر فاصله تا ستاره شدن – Twenty Feet from Stardom

بهترین مستند

یخ زده – Frozen

بهترین انیمیشن

هلیوم – Helium

بهترین فیلم کوتاه

آقای هوبلو – Mr Hublot

بهترین انیمیشن کوتاه

بانو در خانه شماره 6 – The Lady In Number 6

بهترین مستند کوتاه

باشگاه خریداران دالاس – Dallas Buyers Club

بهترین آرایش و تزئین مو

جاذبه – Gravity

بهترین جلوه‌های ویژه

گتسبی بزرگ – The Great Gatsby

بهترین طراحی لباس

[ چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, ] [ 20:44 ] [ امید ]
پیش بینی نامزدهای اسكار 2014



حالا كه تقریبا داریم به پایان فصل اكران فیلمای مهم و سطح بالا سال نزدیك میشیم و خیلی از فیلم های مهم و مطرح اكران شدن،تقریبا میشه حدس زد كه چه فیلما و چه عواملی تو جوایز و جشنواره های پایان سال مثل اسكار،گلدن گلوب و بفتا می درخشن.
منم با توجه به واكنش منتقدا و تماشاگرا نسبت به فیلمای اكران شده تو سال 2013 و همینطور سابقه عوامل فیلم ها(كارگردان ها،بازیگران،فیلمنامه نویس ها و...) نامزدهای اسكار 2014 رو پیش بینی كردم:


بهترین فیلم سال:
جاذبه/Gravity
12 سال بردگی/Twelve Years as a Slave
آبی گرم ترین رنگ است/Blue is the Warmest Color
جسمین غمگین/Blue Jasmine
زندانی ها/Prisoners
كاپیتان فیلیپس/Captain Philips
كلاهبرداری آمریكایی/American Hustle
گرگ وال استریت/The Wolf of Wall Street
نبراسكا/Nebraska
درون لوین دیویس/Inside Lewin Davis
و
گزینه ذخیره:پیش از نیمه شب/Before Midnight


بهترین كارگردانی:
آلفونسو كوارن(جاذبه)
عبدالطیف كشیش(آبی گرم ترین رنگ است)
پل گرین گرس(كاپیتان فیلیپس)
مارتین اسكورسیزی(گرگ وال استریت)
استیو مك كوئین(12 سال بردگی)
و
گزینه ذخیره:الكساندر پین(نبراسكا)


بهترین فیلمنامه اورجینال:
وودی آلن(جسمین غمگین)
آلفونسو كوارن،جوناس كوارن(جاذبه)
آرون گوزكاوسكی(زندانی ها)
باب نلسون(نبراسكا)
دیوید او.راسل،اریك سینگر(كلاهبرداری آمریكایی)
و
گزینه ذخیره:جوئل كوئن،ایتان كوئن(درون لوین دیویس)

بهترین فیلمنامه اقتباسی:
عبدالطیف كشیش(آبی گرم ترین رنگ است)
جان رایدلی(12 سال بردگی)
ریچارد لینكلیتر،ژولی دلپی،ایتان هاوك(پیش از نیمه شب)
ترنس وینتر(گرگ وال استریت)
بیلی ری(كاپیتان فیلیپس)
و
گزینه ذخیره:اسپایك لی(رفیق قدیمی)


بهترین بازیگر نقش اول مرد:
لئوناردو دی كاپریو(گرگ وال استریت)
متیو مك كانهی(كلوب خریداران دالاس)
چیوتل اجفویر(12 سال بردگی)
بروس درن(نبراسكا)
تام هنكس(كاپیتان فیلیپس)
و
گزینه ذخیره:هیو جكمن(زندانی ها)


بهترین بازیگر نقش اول زن:
كیت بلانشت(جسمین غمگین)
ساندرا بولاك(جاذبه)
جودی دنچ(فیلومنا)
مریل استریپ(آگوست:ناحیه اوسیج)
آدل اگزاركوپولوس(آبی گرم ترین رنگ است)
و
گزینه ذخیره:لئا سیدو(آبی گرم ترین رنگ است)

بهترین بازیگر نقش مكمل مرد:
بندیكت كامبربچ(ركن پنجم)
جیك جیلنهال(زندانی ها)
مایكل فاسبندر(12 سال بردگی)
دیوید اویلوو(پیشخدمت)
بردلی كوپر(كلاهبرداری آمریكایی)
و
گزینه ذخیره:برخاد عبدی(كاپیتان فیلیپس)


بهترین بازیگر نقش مكمل زن:
جولیا رابرتز(آگوست:ناحیه اوسیج)
اِیمی آدامز(كلاهبرداری آمریكایی)
جنیفر لارنس(كلاهبرداری آمریكایی)
آلیسون جینی(صندلی عقبی)
سالی هاوكینز(جسمین غمگین)
و
گزینه زخیره:كری مولیگان(درون لوین دیویس)


بهترین فیلمبرداری:
راجر دیكینز(زندانی ها)
امانوئل لوبسكی(جاذبه)
فدون پاپامایكل(نبراسكا)
بری آكروید(كاپیتان فیلیپس)
برونو دلبونل(درون لوین دیویس)
و
گزینه زخیره:شان بابیت(12 سال بردگی)


بهترین تدوین:
آلفونسو كوارن،مارك سنگر(جاذبه)
كریستوفر رز(كاپیتان فیلیپس)
تلما شونمیكر(گرگ وال استریت)
جی كسیدی(كلاهبرداری آمریكایی)
كوین تنت(نبراسكا)
و
گزینه زخیره:پیت بودریو(همه چیز از دست رفت)


بهترین موسیقی متن:
هانس زیمر(12 سال بردگی)
دنی الفمن(كلاهبرداری آمریكایی)
اسیتون پرایس(جاذبه)
هوارد شور(گرگ وال استریت)


بهترین جلوه های ویژه:
جاذبه
سفر ستاره ای به درون تاریكی
حاشیه اقیانوس آرام
مرد پولادین
هابیت: نابودی اسماگ
و
گزینه ذخیره:جنگ جهانی زد


بهترین انیمیشن:
یخ زده/Frozen
دانشگاه هیولاها/Monsters University
من نفرت انگیز 2/Despicable Me 2

 

[ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, ] [ 16:40 ] [ امید ]

خبرگزاری مهر: 12 فیلم سینمایی به عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار کاندید شده‌اند که در این گزارش مروری اجمالی بر این آثار داریم.

12 فیلم نامزد سینمای ایران برای حضور در اسکار 2014 دیشب معرفی شدند که این فیلم‌ها عبارتند از "برف روی کاج ها"، "بی خود و بی جهت"، "پذیرایی ساده"، "پله آخر"، "حوض نقاشی"، "دربند"، "دهلیز"، "قاعده تصادف"، "کلاس هنرپیشگی"، "گناهکاران"، "گذشته" و "هیس دختران فریاد نمی زنند" اشاره کرد.

نماینده ایران در اسکار تا نهم مهر ماه از بین یکی از این فیلم ها انتخاب خواهد شد.

 



 

"برف روی کاج ها" به کارگردانی پیمان معادی داستان یک زن معلم پیانو است. او در مواجهه با یک اتفاق بزرگ در زندگی اش، در دو راهه تصمیم قرار می گیرد او یا باید مطابق عرف دست به انتخاب بزند یا ...

در این فیلم بازیگرانی چون مهناز افشار، ویشکا آسایش، صابر ابر، حسن معجونی، آناهیتا افشار، حسین پاکدل، شیرین یزدان بخش و زانیار خسروی حضور دارند. جمال ساداتیان تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را برعهده دارد. از دیگر عوامل این فیلم سینمایی می توان به کارن همایون فر آهنگساز، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری و سپیده عبدالوهاب اشاره کرد.

 



 

"بی خود و بی جهت" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی داستان مشکل دو زوج است که باید وسایل خانه خود را جا به جا کنند تا آمده مراسم عروسی یکی از این دو زوج شوند. در این فیلم بازیگرانی چون رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، نگار جواهریان، احمد مهران‌فر حضور دارند. عبدالرضا کاهانی خود تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را برعهده داشته و علی لقمانی به عنوان مدیر فیلمبرداری و شیما منفرد به عنوان تدوینگر در پروژه حضور داشتند.

"بی خود بی جهت" در تاریخ 8 آذر 1391 در سینماهای کشور اکران شده است.

 



 

"پذیرایی ساده" به کارگردانی مانی حقیقی است و داستان یک زوج جوان را روایت می کند که چارچوب های انسانی را در جامعه به چالش می کشند. ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، سعید چنگیزیان، اسماعیل خلج، صابر ابر، محمدرضا نجفی، قربان نجفی و ... در این فیلم بازی می کنند. مانی حقیقی خود نویسندگی این فیلم سینمایی را برعهده داشته و جلال شمسیان تهیه کننده آن است.

"پذیرایی ساده" در حضور بین المللی خود توانست جایزه شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین را بدست آورد.

 



 

"پله آخر" دومین ساخته بلند علی مصفا است. این فیلم داستان لیلا ستاره سینماست که به تازگی شوهرش را از دست داده است. او سر صحنه فیلمبرداری ناگهان خنده اش می گیرد و از کار باز می ماند. هیچ کس نمی تواند دلیل خنده هایش را حدس بزند. لیلا حاتمی، علیرضا آقا خانی و علی مصفا بازیگران این فیلم هستند. علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری و فردین صاحب زمانی تدوینگر "پله آخر" هستند.

"پله آخر" توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی در سی و امین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند. همچنین در حضور بین المللی خود جایزه گوی بلورین بهترین بازیگر زن از چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری را دریافت کرد.

 



 

"حوض نقاشی" به کارگردانی مازیار میری داستان مریم و رضا است که با آدم های دیگر فرق دارند، آن هم نه یک فرق ساده، بلکه بسیار بزرگ و آن ها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کرده اند. شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سپهراد فرزامی، سیامک احصائی و الهام کردا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. منوچهر محمدی تهیه کننده این فیلم سینمایی است. همچنین سعید انصاری آهنگساز، محمد آلادپوش مدیر فیلمبرداری و محمدرضا مویینی تدوینگر این فیلم سینمایی بوده اند.

"حوض نقاشی" توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس را از سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بدست آورد.

 



 

"دربند" به کارگردانی پرویز شهبازی داستان دختر دانشجویی است که برای ادامه تحصیل در تهران با دختر ناشناسی هم خانه می شود. او در محیط جدیدی قرار گرفته و شرایط خاص این خانه و آدم هایش پای او را به ماجراهایی پیچیده می کشد. پگاه آهنگرانی، نازنین بیاتی، احمد مهران فر و بهرنگ علوی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"دربند" جوایز متعددی را از سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بدست آورده است که از آن جمله می توان به سیمرغ بهترین کارگردانی، سیمرغ بهترین فیلمبرداری برای هومن بهمنش و سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای پگاه آهنگرانی اشاره کرد.

 



 

"دهلیز" نخستین فیلم سینمایی بهروز شعیبی داستان شیوا است که پس از به زندان افتادن شوهرش از امیر علی پسرشان به سختی مراقبت می کند. در این فیلم هانیه توسلی، رضا عطاران، محمدرضا شیرخانلو، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میرطاهری، نگار عابدی و افسانه چهره آزاد حضور دارند. بهزاد عبدی موسیقی این فیلم را برعهده داشته و مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری و حمیدرضا قربانی تدوین "دهلیز" را برعهده داشتند. تهیه کنندگی این کار برعهده محمود رضوی است.

"دهلیز" توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره سی و یکم فیلم فجر شود. همچنین هانیه توسلی جایزه بهترین بازیگر زن از این جشنواره را دریافت کرد.

 



 

"قاعده تصادف" به کارگردانی بهنام بهزادی ماجرای زندگی چند جوان است که به جهت اجرای نمایش تئاتر، دور یکدیگر جمع شده اند و امید دارند تا بتوانند آن را به مرحله اجرا برسانند اما ...

در این فیلم بازیگرانی چون امیر جعفری، سروش صحت، اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی احمدی، محمدرضا غفاری و الهه حصاری حضور دارند. این فیلم بیشتر به مسایل جوانان و اختلاف‌هایی که ممکن است با والدین خود به دلیل تفاوت نسل داشته باشند، می‌پردازد. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و منتقدان ایرانی را راضی کرد.

 



 

"کلاس هنرپیشگی" به کارگردانی علیرضا داودنژاد داستان یک کلاس هنرپیشگی را روایت می کند که در هنگام آموزش، داستانی با الهام از مسائل روز در آن روایت می شود.

رضا داودنژاد، محمدرضا داود نژاد، زهرا داودنژاد، علی داودنژاد، مهرداد کیش مهر، احترام السادات حبیبیان، مسعود میری و ... از جمله بازیگران این فیلم سینمای هستند. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در حال حاضر در سینماهای کشور روی پرده است.

 



 

"گذشته" به کارگردانی اصغر فرهادی داستان چند رابطه با محور اتفاقات در گذشته است، در این فیلم احمد بعد از سال ها به فرانسه بازگشته تا از همسر سابق خود طلاق بگیرد، اما درگیر مسائلی می شود. برنیس بژو، طاهر رحیم، بابک کریمی و علی مصفا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"گذشته" کاندیدای دریافت نخل طلای بهترین فیلم در جشنواره فیلم کن شد. همچنین در این جشنواره برنیس بژو جایزه بهترین بازیگر زن و اصغر فرهادی جایزه داوران جهان را بدست آورد. یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم سینمایی یک فرانسوی با نام الکساندر مالت گای است. این فیلم در کنار اکران داخلی در کشورهای دیگر هم روی پرده رود.

 



 

"گناهکاران" به کارگردانی فرامز قریبیان داستان دختری است که در زندگی خود با آدم های مختلفی برخورد می کند و هر یک از این آدم ها برداشت خاص خود را نسبت به او دارند. همایون ارشادی، فرامرز قریبیان، رامبد جوان، رضا رویگری، هومن برق نورد، کوروش تهامی از جمله بازیرگان این فیلم سینمایی هستند. فردین خلعتبری موسیقی و هومن بهمنش فیلمبرداری این فیلم را برعهده داشتند، همچنین بهرام دهقانی نیز به عنوان تدوینگر در "گناهکاران" همکاری داشته است.

این فیلم هم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و اکران آن از امروز در ایران آغاز شده است.

 



 

اما آخرین فیلم از این لیست 12 اسمی، "هیس دختران فریاد نمی زنند" به کارگردانی پوران درخشنده است. بی توجهی و سهل انگاری پدر و مادر شیرین هشت ساله، واقعه ای را برای او رقم می زند که زخمش سالها بر روح او باقی می ماند و همه زندگی اش را تحت الشعاع خود قرار می دهد. آنچه این زخم را عمیق تر می کند و واقعه را به فاجعه ختم می سازد، این است که دخترک هیچکس را نمی یابد تا دردش را با او در میان بگذارد ...

در این فیلم بازیگرانی چون شهاب حسینی، مریلا زارعی، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان حضور دارند. این فیلم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره سی و یکم فیلم فجر از آن خود کرد.

حال باید منتظر ماند و دید از بین این 12 فیلم در نهایت کدام یک به عنوان تنها نماینده ایران در بخش غیرانگلیسی‌زبان اسکار 2014 ارسال می‌شود.

کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار شامل فاطمه معتمدآریا و مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا و امیر اسفندیاری بوده است

[ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, ] [ 16:32 ] [ امید ]

 

در هشتاد و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار فیلم آرگو ساخته بن افلک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد.

در رشته بهترین فیلم سال، ۸ فیلم از جمله سی دقیقه پس از نیمه شب، زندگی پی و بینوایان با آرگو رقابت کردند.

جانگو آزادشده، تازه ترین ساخته کوئنتین تارانتینو، جانوران سرزمین جنوبی و فیلم فرانسوی زبان عشق از دیگر نامزدهای بهترین فیلم امسال بودند.

دانیل دی لوئیس جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را گرفت

دانیل دی لوئیس بازیگر بریتانیایی فیلم لینکلن همانطور که بسیاری پیش بینی می کردند جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را گرفت.

او نخستین بازیگری است که در تاریخ اسکار برای سومین بار به این جایزه دست پیدا می کند. دانیل دی لوئیس دو بار دیگر برای فیلم های پای چپ من و خون به پا می شود برنده اسکار شده بود.

جایزه بهترین بازیگر زن هم امسال به جنیفر لارنس برای فیلم دفترچه امید بخش رسید. این بازیگر ۲۲ ساله در سال ۲۰۱۱ هم برای فیلم زمستان استخوان سوز نامزد دریافت این جایزه بود.

در بخش بهترین کارگردان آنگ لی، کارگردان تایوانی الاصل برای فیلم زندگی پی برنده شد.

او که یک بار دیگر در سال ۲۰۰۵ این جایزه را برای فیلم کوه های بروکبک برده بود، هنگام دریافت اسکارش گفت که دوست دارد افتخار به دست آوردن این جایزه را با سه هزار نفری تقسیم کند که برای ساخت زندگی پی درگیر بودند.

در بخش بهترین بازیگران نقش مکمل کریستف والتس که یک بار این جایزه برای بازی در فیلم حرامزاده های بی شرف برده بود امسال هم در فیلم تازه تارانتینو برنده این جایزه شد.

در بخش زنان هم ان هاتاوی برای فیلم بینوایان برنده اسکار شد.

ست مک فارلین، صداپیشه و فیلمنامه نویس آمریکایی برای اجرای مراسم امسال را بر عهده داشت. او در ابتدای این مراسم در یکی از شوخی هایش گفت: "آرگو فیلمی کاملا فوق سری است، برای همین هم کارگردانش ناشناس است."

احتمالا اشاره او به نامزد نشدن بن افلک در بخش بهترین کارگردانی بوده است. از سال ۱۹۸۹ آرگو نخستین فیلمی است که برنده اسکار بهترین فیلم می شود، اما کارگردانش جایی در میان نامزدهای بهترین کارگردانی ندارد.

 

فهرست کامل برنده ها

بهترین فیلم: آرگو

سایر نامزدها

بینوایان Les Miserables

زندگی پی Life of Pi

لینکلن Lincoln

سی دقیقه پس از نیمه شب Zero Dark Thirty

دفترچه امیدبخش Silver Linings Playbook

عشق Amour

جانگو آزاد شده Django Unchained

جانوران سرزمین جنوبی Beasts Of The Southern Wild

بهترین کارگردان

آنگ لی، زندگی پی

میشائیل هانکه، عشق

بن زیتلین، جانوران سرزمین جنوبی

استیون اسپیلبرگ، لینکلن

دیوید او راسل، دفترچه امیدبخش

بهترین بازیگر مرد: دانیل دی لویس، لینکلن

خواکین فینیکس، مرشد The Master

بردلی کوپر، دفترچه امیدبخش

هیو جکمن، بینوایان

دنزل واشنگتن، پرواز Flight

بهترین بازیگر زن: جنیفر لارنس، دفترچه امیدبخش

جسیکا چستین، سی دقیقه پس از نیمه شب

امانوئل ریوا، عشق

نوامی واتس، ناممکن

کونژانه والیتس، جانوران سرزمین جنوبی

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: کریستوف والتز، جانگو آزاد شده

الن آرکین، آرگو

رابرت دنیرو، دفترچه امیدبخش

فیلیپ سیمور هافمن، مرشد

تامی لی جونز، لینکلن

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: آن هاتاوی، بینوایان

امی آدامز، مرشد

سالی فیلد، لینکلن

هلن هانت، ملاقات ها The Sessions

جکی ویور، دفترچه امیدبخش

بهترین فیلمنامه اوریجینال: کوئنتین تارانتینو، جانگو آزاد شده

عشق

قلمرو طلوع ماه

پرواز

سی دقیقه پس از نیمه شب

بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریس تریو، آرگو

جانوران سرزمین جنوبی

زندگی پی

لینکلن

دفترچه امیدبخش

بهترین انیمیشن: شجاع Brave

شجاعBrave

فرانکنوینی Frankenweenie

پارانورمن Paranorman

دزدهای دریایی! یک مشت آدم ناجور Pirates! Band of Misfits

رالف خرابکار Wreck-It Ralph

بهترین موسیقی متن

داریو ماریانلی، آنا کارنینا Anna Karenina

الکساندر دسپلت، آرگو

میشل دانا، زندگی پی

جان ویلیامز، لینکلن

تامس نیومن، اسکای فال Skyfall

بهترین ترانه : "اسکای فال"، از فیلم اسکای فال با صدای ادل

"قبل از زمان من" از فیلم به دنبال یخ، موسیقی و ترانه از جی رالف

"هرکس دوست صمیمی لازم دارد"، از فیلم تد

"لالایی پی"، از فیلم زندگی پی

"ناگهان"، از فیلم بینوایان

بهترین فیلم غیرزبان انگلیسی: عشق، اتریش

کان تیکی، نروژ Kon-Tiki

نه، شیلی No

یک رابطه سلطنتی، دانمارک A Royal Affair

جادوگر جنگ، کانادا War witch

بهترین مستند: درجست و جوی شوگرمن

۵ دوربین شکسته Broken Cameras

دژبانان The Gatekeepers

چگونه طاعون را پشت سر بگذاریم How To Survive A Plague

جنگ نامرئیThe Invisible War

بهترین فیلم کوتاه: ساعت منع عبور و مرور Curfew

اسدAsad

پسرهای بزکشیBuzkashi Boys

مرگ یک سایهDeath of a Shadow

هنری Henry

[ جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, ] [ 11:1 ] [ امید ]

 

میزانسن ، اصطلاحی است فرانسوی ، در اصل متعلق به تئاتر و به معنای چیدن صحنه ، صحنه آرایی و به صحنه آوردن یک کنش. در تئاتر ، این اصطلاح به روش مرتب کردن صحنه توسط کارگردان نمایش نامه اطلاق می شد. این عبارت ابتدا در نقد فیلم رایج شد و معانی صریح و ضمنی متعددی یافت ودر نهایت  نظریه پردازان سینما  این اصطلاح را به کارگردانی فیلم تعمیم دادند ، اما کاربرد آن در سینما حوزه وسیع تری را شامل می شود :

صحنه آرایی و ساخت و ساز عناصر داخل صحنه و مشخص کردن مکان قرار گرفتن هر یک از عناصر صحنه ، نورپردازی ، لباس ، آرایش و گریم بازیگران و رفتار و حرکت آنها و بعد از انجام این کارها ، ترکیب تصویری درون هر نما ، رابطه میان اشیاء و آدم ها در هر نما ، رابطه نور و تاریکی ، رنگ صحنه ، موقعیت دوربین و زاویه دید آن و نیز حرکت ها در هر نما.

 به این ترتیب ، در واقع کارگردان با کنترل میزانسن ، رویدادی را برای دوربین به روی صحنه می برد.


 

اهمیت میزانسن

از بین همه تکنیک های سینما ، میزانسن تکنیکی است که بیشترین آشنایی را با آن داریم. بعد از دیدن یک فیلم ممکن است برش هایا حرکات دوربین و ... را به خاطر نیاوریم ولی مطمئنا عناصر میزانسن را به یاد خواهیم داشت. برای مثال نمی توان لباس ها را درفیلم مشهور برباد رفته  یا نورپردازی غمناک و سرد قصرزانادو رادر فیلم معروف همشهری کین ساخته ارسن ولز  فراموش کرد. خلاصه آنکه اغلب خاطره های ماندگار از فیلم ها در سینمامربوط به عناصر میزانسن هستند.

نکته بسیار مهم در میزانسن آن است که ، کارگردان می تواند با میزانسن هر فضایی را که می خواهد ترسیم کند. مثلا می تواند عناصر صحنه را به گونه ای بچیند که انگار همه چیز واقعی است و هر چیز همان طوری است که در دنیای واقعی وجود دارد و یا اصطلاحا رئالیستی است ، چون:زندگی واقعی این گونه است.

اما در عین حال این تکنیک نیروی آن را دارد که از مفاهیم عادی واقعیت فراتر رود. می توان با یک میزانسن حساب شده یک فضای کاملا انتزاعی ساخت در حالی که هیچ نمود عینی در جهان واقع نداشته باشد ، اما چنان تاثیرگذار که تماشاگر باور کند ، چنین فضایی می تواند وجود داشته باشد اگر حتی شده در خیال یا کابوس ، برای مثال در فیلم مطب دکتر کالیگاری از نمونه ای ترین فیلم های اکسپرسیونیستی ، ساخته روبرت وینه  ، نماهایی را می بینیم که در آن ، خانه ها بسیار بلند و کاملا هندسی وار/ عمدتا مثلثی هستند ، پشت بام ها کنگره دار و دودکش ها اریبند ، بازیگران گریم های بسیار سنگین دارند ، حرکاتشان مصنوعی و غلو شده است ، نورپردازی سنگین و تضاد بین سیاهی و روشنی زیاد است و ... مطمئنا این خصوصیاتی که از فضای فیلم بر شمرده شد با تصور ما از واقعیت متعارف منطبق نیست. در واقع فیلم ساز قصد داشته برای نشان دادن یک فضای جنون آمیز که توسط یک دیوانه به وجود آمده همه چیز را انتزاعی کند و برای این کار قراردادهای نقاشی و تئاتر اکسپرسیونیستی را به خدمت گرفته و وظیفه القای تخیلات یک دیوانه را به عهده آنها گذاشته است.

میزانسن ، قدمتی طولانی و تقریبا برابر با تاریخ سینما دارد ، چنانچه با نگاه به فیلم های ژرژ ملیس  فرانسوی می بینیم. میزانسن او را قادر می ساخت که دنیایی سراسر خیالی در فیلم هایش بسازد.

ملیس کاریکاتوریست و شعبده باز ، مجذوب فيلمهای كوتاه برادران لومیر  شد و بعد از ساختن دوربینی شبیه دوربین لومیرها ، شروع به فیلم گرفتن از صحنه های عادی خیابان ها و لحظات زندگی روزانه مردم کرد. داستانی وجود دارد که روزی ، او در حال فیلم برداری از یک خیابان بود که درست در لحظه عبور یک اتوبوس ، فیلم در دوربین گیر کرد ، سعی کرد دوربین را درست کند ، ولی دیگر اتوبوس از خیابان رفته بود و حال یک نعش کش در حال عبور بود. وقتی ملیس فیلم را بر روی پرده انداخت به نظر می رسید که یک اتوبوس ناگهان مبدل به یک نعش کش شده و همین حادثه او را بر قدرت جادویی میزانسن آگاه کرده است. به این ترتیب او تصمیم گرفت که رویداد را برای دوربین طراحی و اجرا کند. او با استفاده از تجاربش در تئاتر ، یکی از نخستین استودیوهای سینمایی را ساخت. او نماها را پیشاپیش روی کاغذ می آورد ، صحنه ها و لباس ها را طراحی می کرد ، نیز به بازیگرانش نشان می داد که چگونه در هنگام فیلم برداری رفتار کنند و به گونه ای عمل می کرد که صحنه فیلم هایش را تا کوچک ترین جزئیات تحت کنترل داشته باشد.

او نخستین کسی بود که فیلم های تخیلی/ فانتزی ساخت ، فیلم هایی مانند ، سفر به ماه و بیست هزار فرسنگ زیر دریا  که هر دوی این فیلم ها را بر اساس آثار ژول ورن ساخت.  سفر به ماه اولین فیلم علمی - تخیلی تاریخ سینما است.

امروزه میزانسن یکی از مهم ترین وظایف کارگردان است که به نوعی نشان دهنده سبک و فرم کاری او نیز هست ، همچنین یکی از مهم ترین مسائلی است که می تواند به مقبولیت ، محبوبیت و ماندگاری فیلم کمک کند.

میزانسن چهار عنصر اصلی دارد ولی به ندرت اتفاق می افتد که یک عنصر به طور جداگانه حضور داشته باشد. هر عنصر معمولا با عناصر دیگر برای ایجاد یک سیستم ویژه در هر فیلم ترکیب می شود.

اصول فرمال کلی یعنی وحدت ، پراکندگی ، مشابهت ، تفاوت و بسط ، راهنمای ما هستند برای اینکه ببینیم چطور عناصر ویژه میزانسن با هم کار می کنند؟

میزانسن به چه روش هایی توجه ما را جلب می کند ؟

 چه چیزی نگاه ما را به یک قسمت از تصویر در یک لحظه خاص می کشاند؟ و ... .

 

عناصر اصلی میزانسن

می توان چهار حوزه کلی را که میزانسن از بابت آنها امکاناتی برای انتخاب و کنترل در اختیار کارگردان می گذارد نام برد :

1- صحنه

2- لباس و چهره پردازی

3- حالات و حرکات عناصر صحنه

4- نورپردازی

[ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, ] [ 13:24 ] [ امید ]

 

چگونگي به وجود آمدن دوربين فيلمبرداري

اديسون يا لومير ...و مدعيان ديگریي نظير ماكس و اميل اسلادانوفسكي در آلمان، برت آكرس و روبرت ويليام پل در انگلستان،توماس آرماتو سي . فرانسيس جنكيز در آمريكا و.... ازپيشگامان ساخت دوربين فيلمبرداري بودند

*اما اين برادران لومير در فرانسه بودند كه با بسط و گسترش آن در سال 1895 آنرا در جهت ثبت و ضبط وقايع روز مره بكار گرفتند.

*بقول يوري لوتمن زبان شناس و منتقد روسي  كه معتقد است : سينماي نخست ، بيش از هر چيز عكس بود با قابليت ثبت حركت.

*كرستين متز مي گويد سينما تا پيش از دهه 1920 سخت در گير خلق شدن بود و تنها در اين دهه بود كه   به هنر تبديل شد.و برادران لومير سينما توگراف را اختراع كردند نه هنر فيلم را آنطوري كه ما امروزه شاهد آن هستيم

*در واقع 15 سال ابتداي تاريخ سينما را كه همچون كودكي كه  پا به  عرصه دوران نوجواني مي گذاشت و داراي آزمون وخطا بود  را   مي توان دوران انتقالي از سرگرمي وتجارت به هنر نام برد.

*سينما كه نام خود را از دستگاه سينما توگراف لومير گرفته است در ابتدا براي رسيدن به هنر هفتم و وام گيري از ديگر هنرها و رسيدن به جايگاه كنوني يك منحني سعودي را طي كرده است .

اين كه چرا با وجودي كه اديسون يك سال قبل از لومير دوربين فيلمبرداري خود  ( كينه توسكوپ) را اختراع كرده بود ولي نام لومير به سينما گره خورده است در چيست ، به بررسي آن مي پردازيم...

1-   دوربين فيلمبرداري اديسون بسيار سنگين بود و جابجا كردنش نياز به همراهي چند نفر را داشت و از طرفي ، اديسون اين اختراع را با ديگر اختراع خود يعني برق براي تامين سرعت يكنواخت پيوند زده بود و اختراع قبلي خود يعني فونوگراف را كه در سال 1877 ساخته بود به آن افزود تا فيلم صدا دار توليد كند به همين سبب بر حجم دستگاه افزوده مي شد ، بنابر اين از تحرك آن كاسته مي شد.از طرفي ، همين محدوديت باعث شده بود از اين دستگاه در استوديويي واقع در نيوجرسي  استفاده شود و بجاي اينكه از آن در فضاي باز استفاده شود و بدنبال موضوع و سوژه باشد ، بايستي موضوعات رابه داخل استوديو مي آوردند تا دوربين كينه توسكوپ اديسون از آنها فيلم  بگيرد . استوديو اديسون داراي سقفي متحرك بود و سقف با لولا و بحالت كشويي كنار مي رفت و كل ساختمان استوديو روي يك ريل دايره اي مي چرخيد تا با زاويه نور خورشيد هماهنگ شود.

2- لومير با اختراع سينما توگراف كه بقول ژرژ سادوس ، تاريخ نگار برجسته فرانسوي وزنش يك صدم دوربين اديسون بود ، بدون نياز به برق و در دنياي خارج از استوديو  وسيله اي براي شكار زندگي شد كه لومير نام آنرا زندگي نما گذاشته بود.

3- اين دستگاه كوچك كه با ظرافت خاصي ساخته شده بود فيلم مي گرفت و با يك تنظيم ساده  فيلم گرفته شده را چاپ مي كرد و از آن بعنوان يك دستگاه پخش فيلم هم استفاده مي شد.

4- بدليل كار آيي بالا و ثبت  و ضبط  وقايع روز مره ، مانند ورود قطار به ايستگاه ، خروج كارگران  از كار خانه و ديگر صحنه هاي اجتمايي  برادران لومير واحد هاي فيلمبرداري ، توليد و پخش خود را به كشور هاي مختلف مي فرستادند و از برنامه هاي مورد درخواست فيلم مي گرفتند و نمايش مي دادند.گروه اپراتوري لومير خيلي زود در اغلب نقاط جهان به فعاليت پرداختند و فيلم هايي را ضبط كردند كه در آن زمان وقايع روز مره محلي ناميده مي شد و بعدها فيلم مستند نام گرفت .

ورود نخستین دوربین فیلمبرداری به ایران
نخستین دوربین فیلم‌برداری در زمان مظفرالدین‌شاه به ایران آمد.در سفرنامه مبارکه مظفرالدین شاه آمده است که شاه روز یکشنبه 17 تیر ماه 1279 به اتاق میرزا ابراهیم خان عکاسباشی به تماشای دستگاه سینموفتوگراف و لانترن ماژیک رفته و پس از تماشا به عکاسباشی دستور ابتیا همه دستگاه های مربوط به آن را داده است. حدود یک ماه بعد از اولین دیدار مظفرالدین شاه با سینما در سه شنبه 23 مرداد ماه 1279، در شهر اوستاند در ساحل بلژیک، جشن عید گل برگزار می شود و میرزا ابراهیم عکاسباشی مشغول عکس سینموفتوگراف اندازی از شاه است.بدین ترتیب بانی ورود اولین دوربین فیلمبرداری و نمایش فیلم، مظفرالدین شاه است و اولین فیلمبردار ایرانی نیز میرزا ابراهیم خان عکاسباشی محسوب می شود. دوبینی که میرزا ابراهیم عکاسباشی از آن استفاده می کرد، دوربین مدل گومون بود. این دوربین را هنری ساوج لندر جهانگرد انگلیسی نیز در بازدید از قصر گلستان در سال 1280 مشاهده کرده است.

میرزا ابراهیم عکاس‌باشی نخستین فیلمبردار ایرانی

آنچه كه خواهید خواند درباره فردی است كه دوربین فیلمبرداری را به ایران آورد. میرزا ابراهیم عكاس‌باشی، پسر میرزا احمد صنیع‌السلطنه در سال ۱۲۵۳ هجری شمسی به دنیا آمد. او به همراه پدر، ده سالی را در اروپا ماند و به تحصیل عكاسی پرداخت. او در سفر اول مظفرالدین شاه به اروپا، به همراه گروه بود و پس از اینكه مظفرالدین‌شاه در هفدهم تیرماه سال ۱۲۷۹ در فرانسه با پدیده سینما توگراف، آشنا شد، دستور تهیه دستگاه آن را داد. نخستین فیلم‌های ایرانی را نیز در همین سفر در اوستاند بلژیك به تاریخ ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ برداشت. عكاس‌باشی در بازگشت به ایران تا سال‌های آخر سلطنت مظفرالدین شاه در دربار بود، با آغاز سلطنت محمدعلی شاه دربار را ترك و مدتی به كار چاپ نشریه پرداخت. او نخستین فیلمبردار تاریخ سینمای ایران به شمار می‌‌آید.میرزا ابراهیم‌خان عكاس باشی نخستین فیلمبردار ایرانی، در مرداد ماه سال ۱۲۵۳ در تهران به دنیا آمد. عمر او در این دنیا كم بود و در سال ۱۲۹۴ در سن ۴۱ سالگی در چابكسر قزوین دیده از جهان فرو بست.


پدرش میرزا احمد صنیع‌السلطنه، عكاس‌باشی دربار ناصرالدین شاه بود، درباره او می‌‌گویند: وی بدون اجازه ناصرالدین شاه با معیر الممالك به اروپا سفر كرد و شاه به هر دو غضب كرد. معیر برگشت، اما صنیع‌السلطنه حدود ده سال در اروپا ماند و پسرش میرزا ابراهیم‌خان از چهارده سالگی در پاریس به تحصیل عكاسی پرداخت و زمانی كه ناصر‌الدین‌شاه اجازه داد پدرش بازگردد، او نیز همراه پدر به تهران آمد و به دستور شاه در خدمت مظفرالدین میرزا كه ولیعهد بود و در تبریز به سر می‌‌برد، درآمد. پس از كشته شدن ناصرالدین شاه، میرزا ابراهیم‌خان عكاس‌باشی، همچنان در دربار بود و همین امر باعث شد تا در آبان سال ۱۲۷۷ شمسی، یعنی زمانی كه ۲۴ سال سن داشت لقب عكاس‌باشی را بگیرد و همچنین با خواهر همسر مظفرالدین شاه، یعنی زیورالسلطان طلعت‌‌السلطنه ازدواج كرد.


میرزا ابراهیم در سفر نخست مظفرالدین‌شاه در سال ۱۲۷۹، همراه او بود و در شهر (كنتركس‌ویل) فرانسه دستور تهیه دوربین را دریافت كرد و به وسیله پدرش كه در پاریس به سر می‌‌برد، ترتیب آن را داد. او نخستین فیلم را در (اوستاند بلژیك) در مراسم جشن گلها فیلمبرداری كرد و سپس همراه شاه به ایران بازگشت.شروع نمایش فیلم از همان روزهای نخست بازگشت مظفرالدین شاه، در دربار، سپس رفته رفته نزد اشراف،به هنگام مهمانی‌ها و عروسی‌ها آغاز شد.نمایش فیلم هر دفعه، غالبا دوبار جداگانه، یكبار برای مردها و یكبار برای زن‌ها، صورت می‌‌گرفت.در سفری كه مظفر‌الدین‌شاه در سال ۱۹۰۰ میلادی به پاریس داشت از نمایشگاه جهانی دیدن كرد و پس از تماشای یك فیلم سینمایی، علاقه‌مند شد تا یك دستگاه كامل فیلمبرداری و نمایش فیلم خریداری كند و با خود به ایران بیاورد.
مظفرالدین شاه این گونه تعریف می‌‌كند: بعدازظهر به اكسپوزیسیون و تالار جشن رفتیم كه در آنجا (سینما توگراف) كه عكس مجسم و متحرك است، نشان می‌‌دهند.بعد هم به عمارت (ایلوزین) رفتیم كه تفصیل آن از این قرار بود؛ ابتدا وارد در مخصوص این عمارت شدیم، وقت مغرب چراغ‌های اكسپوزیسیون روشن بود، اول تالار جشن است كه خیلی در نظر ما جلوه كرد و واقعا بنای عالی‌ا‌ست؛ جایی است به بزرگی دو تكیه دولت و همان طور حدود و با بلور منقش، مسقف است و اطراف آن دو مرتبه صندلی‌های مخمل قرمز است كه برای جلوس است؛ خاص ساخته و پرداخته شده، در این تالار سینماتوگراف نشان می‌دهند، پرده بسیار بزرگی در وسط تالار بلند كردند و تمام چراغ‌های الكتریك را خاموش و تاریك كرده، عكس سینما‌توگراف را به آن پرده بزرگ انداختند، خیلی تماشا دادند.

 من جمله مسافرین آفریقا و عربستان را كه در صحرای آفریقا با شتر راه می‌‌پیمایند، نشان دادند كه خیلی دیدنی بود، دیگر اكسپوزیسیون و كوچه متحرك و رودخانه و رفتن كشتی در رودخانه و شناوری و آب بازی مردم و انواع چیزهای دیگر دیده شد كه خیلی تماشا داشت. به عكاس‌باشی دستور‌العمل داده‌ایم آنها را خریده و با خود به تهران بیاورد و ما آنان را نشان بدهیم.سرانجام این دستگاه‌ها خریداری شده و در اختیار میرزا‌ابراهیم‌خان قرار گرفت و او با آنها در شهر (استاند) بلژیك كه مظفر‌الدین شاه مدتی در آن توقف داشت، از (جشن گل) كه با ورود شاه مصادف شده بود، فیلمبرداری كرد... (امروز عید گل است و ما را دعوت به تماشا كردند، بسیار عید با تماشایی بود، تمام كالسكه‌ها را با گل مزین كرده و توی كالسكه‌ها و چرخ‌ها را پر از گل كرده بودند كه كالسكه‌ها پیدا نبود و خانم‌ها سوار كالسكه‌ها شده و با دسته‌های گل در جلو ما عبور كردند و عكاس‌باشی هم مشغول سینما توگراف اندازی بود...)

در دومین سفر مظفر‌الدین شاه به اروپا، میرزا ابراهیم‌خان باز به عنوان عكاس همراه كاروان او بود. شاه در سفرنامه دوم خود در ضمن شرح وقایع روزهای توقف در آلمان نوشته است: (عكاس‌باشی را هم به جهت عكس جدید الاختراع كه در آلمان بود، گفتیم بماند و یاد بگیرد) و در جای دیگر می‌‌نویسد: عكاس‌باشی هم سینما توگراف آورده بود، یك ساعتی هم او را تماشا كردیم.پس از بازگشت از سفر دوم، سفرنامه شاه باز در (مطبعه خاصه مباركه) با دست میرزا احمد خان و میرزا ابراهیم خان چاپ و منتشر شد، در صفحه اول آن سفرنامه آمده بود:میرزا ابراهیم پس از بازگشت از سفر، همچنان با پدر خود در عكاسخانه دارالفنون و چاپخانه دربار مشاركت داشت و پس از درگذشت پدر (میرزا احمدخان)، لقب (صنیع‌السلطنه)، به او تعلق گرفت.نمونه‌هایی از عكس‌های میرزا ابراهیم‌خان و پدرش میرزا احمدخان، ۱۷۸ قطعه در چهار مجله در آلبوم خانه گلستان موجود است كه از مظفرالدین شاه و شكارگاه‌هایش در فاصله سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ هجری قمری گرفته و مرتب شده است

پس از مرگ مظفرالدین شاه، ابراهیم میرزا خدمت در دربار را ترك كرد و در زمینی كه با برادر كوچكترش (تقی‌خان صنیع السلطان) در نزدیكی كرج تهیه كرده بود به كشاورزی پرداخت و در خانه‌اش گاهی برای دوستان و مهمان‌هایش فیلم ‌نشان می‌‌داد.وی در سال‌های آخر زندگانی برای كشاورزی، به گیلان رفت و در سال ۱۲۹۴ شمسی در چابكسر از دنیا رفت.البته یك حكایت دیگر آن است كه می‌‌گویند: با آغاز سلطنت محمدعلی شاه و پس از فوت مظفرالدین‌شاه، میرزا ابراهیم جایش را به عبدا... میرزا قاجار (شاگرد پدرش) داد و خود به زراعت در ولدآباد كرج و نیز به امور چاپی مشغول بود، او در اواخر عمرش املاك (ساعدالدوله) را در قزوین اجاره كرد و در قهوه‌خانه‌ای در چابكسر دچار سكته شد و درگذشت.از او یك پسر و چهار دختر باقی ماند، پسر او جهانگیر مصور رحمانی از عكاسان ماهر تهران بود.

[ جمعه 21 مهر 1391برچسب:, ] [ 20:24 ] [ امید ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 223
بازدید کل : 203969
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1

فال حافظ

  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ