|
موسیقی زیبای فیلم افسانه ۱۹۰۰ یکی دیگر از همکارهای ماندگار جوزپه تورناتوره و انیو موریکونه است. انیو موریکونه برای موسیقی این فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی فیلم، جایزه دیوید دی دوناتلو بهترین موسیقی و همچنین جایزه روبان نقرهای بهترین موسیقی فیلم را از اتحادیه ملی روزنامهنگاران سینمای ایتالیا دریافت کرد. از موسیقی متن افسانه ۱۹۰۰ به یک اثر بسیار زیبا پیانو با نام Playing Love گوش میکنیم
در مورد این اثر باید بگویم که در حقیقت این یک قطعهی موسیقی نیست بیشتر شبیه به یک معجون قوی عشق است که قلب شما را پیش کسی که دوستَش دارید و جایی که دوست دارید باشید میبرد، این اثر از هر نظر زیباست، دقیقاً مثل احساس ساده، خالص، شگفتانگیز و شیرین تجربهی عشق اول و عشق در یک نگاه، در واقع بیان احساسات یک انسان نسبت به شخصی دیگر در این اثر به بهترین شکل ممکن صورت گرفتهاست. آهنگ پتانسیل بسیار زیادی دارد تا شنونده را نرم و آرام کند و پس از آن سِیلی از احساسات را در درون او به جریان بیاندازد، این قطعه یکی از احساسیترین و عاشقانهترین آثار موریکونه بزرگ و همچنین موسیقی فیلم است و احتمالاً زمانی که آن را بشنوید به این سادگی از ذهن شما خارج نشود..
بسیاری از منتقدین دنیای موسیقی بهترین اثر ساخته شده توسط جان ویلیامز مشهور را موسیقی متن فیلم « فهرست شیندلر » می دانند. تم اصلی این فیلم که حال و هوایی رمانتیک و غم انگیز را تداعی میکند، یکی از تاثیرگذارترین موسیقی فیلمی است که در تاریخ سینما ساخته شده است. جان ویلیامز برای نوازندگی این تم غمگین، به سراغ یکی برترین ویولنیست های حال حاضر دنیا یعنی ایستحاق پرلمن رفت و نتیجه همکاری میان ویلیامز و پرلمن، موسیقی بود که از آن به عنوان یک شاهکار نام برده می شود
عباس کیارستمی ( متولد 1319 ، 22 جوئن سال 1940 ، تهران و درگذشته 14 تير ماه 1395 ) کارگردان ، نویسنده ، تهیه کننده و عکاس مشهور و بین المللی ایرانی بود. وی از سال 1970 میلادی فعالیت خود را در عرصه سینما آغاز کرد و بیش از 40 فیلم سینمایی ، کوتاه و مستند را ساخته ، نوشته یا تهیه کرده است از مهم ترین آثار او می توان به سه گانه زلزله (94-1987) ، طعم گیلاس (1997) و باد ما را خواهد برد (1999) اشاره کرد. ادامه مطلب فیلم سفید که کیشلوفسکی آن را با الهام از رنگ سفید پرچم فرانسه به نشانه برابری ساخت، کمدی سیاه و ملودرامی طنزآمیز با طعنههایی آشکار به کاپیتالیسم نوظهور لهستان و فساد اقتصادی و مالی بعد از سقوط کمونیسم در این کشور است و از نظر لحن و فضا با دو فیلم دیگر یعنی آبی و قرمز تا حد زیادی متفاوت است.
زبیگنِف پرایزنر (Zbigniew Antoni Kowalski) متولد مارس 1955، یکی از بزرگترین آهنگسازان لهستان است. شاید مهمترین عامل شهرت وی ساخت موسیقی فیلم برای کارگردان شهیر دنیای سینما کیشلوفسکی بود که توانست وی را به دنیا معرفی نماید، هر چند موسیقی جادویی ساخته شده توسط پرایزنر به قدری زیبا بود که یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر آثاری چون سه گانه های کیشلوفسکی و دیگر آثار این فیلمساز فقید بود. سبک و شیوه آهنگسازی وی را میتوان نئو رومانتیسیسم دانست؛ پاگانینی و سیبلیوس از جمله کسانی بودند که بر وی تاثیر بسیاری داشتند. بیشترین شهرت وی برای ساخت موسیقی متن فیلم سه گانه های کیشلوفسکی بود؛ یک سه گانه که بر اساس رنگ های پرچم فرانسه و با استفاده از شعار انقلاب فرانسه آزادی ، برابری، برادری بود و در 1993 تا 1994 به نام های آبی، سفید (که در این مطلب آماده شده)، قرمز به تصویر در آمد
عیوب متداول دوربینهای فیلمبرداری و عکاسی
1- مشکل نداشتن تصویر از ال سی دی : در اکثر دوربینها این مشکل اپیدمی شده و به علت باز و بسته شدن مکرر پنل ال سی دی باعث قطع شدن کابل میشود و از ال سی دی تصویر نداریم یا قطع و وصل میشود که با تعویض کابل و لولا مشکل حل میشود 2- نداشتن تصویر از ال سی دی و ویزور و خروجی کابل ارتباطی به تلویزیون : در چنین مواقعی دیگر مشکل از کابل یا خود ال سی دی نیست چون از هیچ خروجی تصویر نداریم و حتی ضبط نمیشود نتیجه میگیریم که مشکل از سی سی دی یا ورودی تصویر است که اطلاعات تصویر را برای ما دریافت نمیکند و این مشکل میتواند از المانهای داخل لنز و حتی مدار پردازش تصویر نیز میباشد که برای رسیدن دقیق به اشکال باید با ابزار مخصوص عیب یابی شود 3 - تاچ پنل عمل نمیکند : این مشکل اکثرا از خود ال سی دی یا کابل ال سی دی و یا برد داخلی ال سی دی میباشد 4 - تصویر در وضعیت کمرا داریم ولی در وضعیت پلی یا پخش تصویر مشاهده نمیشود یا به صورت نوارهای راه راه دیده میشود : در چنین حالتی معمولا هد کثیف شده و یا خراب شده که در صورتی با هد پاک کن مشکل حل نشد باید هد درام تعویض گردد 5 - تصویر داریم ولی شطرنجی و فریز میشود : این حالت مربوط میشود به ضعیفی هد یا مشکلات مکانیزم که توسط متخصص تعمیر با ابزار اندازه گیری قابل شناسایی است 6 - تصویر در حالت کمرا یا رکورد مات . رنگها بهم ریخته . سیاه . کرکره ای یا موارد این چنین است که معمولا مشکل از سی سی دی است 7 - وقتی نوار داخل آسانسور قرار میگیرد کد خطا روی صفحه نمایشگر مشاهده میشود : اکثر مواقعاز مکانیزم است که یکی از قطعات در این بخش مشکل دارد و یا بخوبی کار خود را انجام نمیدهد که فقط توسط متخصص تعمیر توسط ابزار مخصوص قابل بررسی است کدهای خطای ظاهر شده در روی نمایشگر معمولا بخش مشکل دار را معین میکند و گاهی نیز نمیشود فقط به ان کد کاملا توجه کرد زیرا خرابی بعضی از قسمتها باعث از کار افتادن بخش دیگری میشود که کد بخش دیگری را فعال میکند 8 - با هر بار سرویس هد مجددا هد کثیف میشود : این موضوع وقتی پیش می اید که یا نوار کاست کثیف است یا گایدهای مکانیک چرب شده اند 9 - لنز دوربین گیر کرده یا به سختی باز و بسته میشود : هر گاه داخل لنز شن ریزه وارد شده باشد یا ضربه خورده باشد دچار چنین مشکلی میشود که معمولا با پیغام خطا دوربین خاموش نیز میشود 10 - باطری دوربینروی خود دوربین شارژ میشود که جدیدا شارژ نمیکند : این مشکل در 95 درصد مواقع از خود باطری است و گاها خود دوربین اشکال دارد که میتواند از مدار الکترونیکی یا دیتاهای ان باشد 11 - تصویر از ال سی دی بهم ریخته است : این مشکل از خود ال سی دی یا کابل یا دیتاهای ان میباشد ( منظور از دیتا اطلاعات کنترل کننده دوربین که تمامی دوربین توسط این دیتا ها عمل میکنند و به انها مدار ای وی ار یابه عبارتی الکترونیک واریال رسیستور است . که طبق این فرامین دوربین تنظیم دقیق میشوند) این تنظیمات کاملا تخصصی بوده و طبق ابزار مخصوص توسط نمایندگان قابل تنظیم است 12 - تصویر دیده شده در دوربین در حالت کمرا فوکوس نیست یا واضح نیست : در چنین مواردی مشکلات متفاوتی وجود دارد مانند خرابی موتور فوکوس یا لنز یا تنظیم نبودن دیتاهای مربوط سی سی دی و لنز 13 - از ای لینک خروجی نداریم : زمانی این مشکل پیش می اید که یا کابل ارتباطی خراب است یا مشکل ویندوز است یا کانکتور اتصال مشکل دارد و در بعضی مواقع برد یا دیتا اشکال دارد 14 - درب دوربین باز مانده و عمل نمیکند : معمولا تایم مکانیزم از مسیر خود خارج شده باشد و یا مسیر فلتها که بر اثر پاره گی ارتباط ان با مدار قطع شده باشد چنین مشکلی بروز میدهد 15 - وقتی اجکت را میزنیم در حین بیرون امدن نوار جمع میکند : موارد زیادی باعث چنین مشکلی میشود ولی اکثر اوقات مشکلات مکانیزم است که باید توسط متخصص تعمیر بررسی شود 16 - : وقتی عکس میگیریم تصویر کیفیت خوبی ندارد : این مشکل از لنز سی سی دی یا برد است که پس از بررسی میتوان حوضه اشکال را معین کرد 17 - دوربین مموری کارت را شناسایی نمیکند : اکثر اوقات یا مموری خراب شده یا ویروسی شده و یا مسیر کانکتورهای کارت خوان خراب شده 18 - تصویر سیاه وسفید است : این مشکل از پردازش رنگ است که المانهای مختلفی از جمله بخش کروما مشکل دارد 19 - کلید پاور فقط در وضعیت کمرا یا پلی عمل میکند : این مشکل مربوط میشود به خرابی پنل سویچ پاور که اکثرا غیر قابل تعمیر است و باید تعویض شود گنگستری ژانری از سینماست که در آن داستانهای دهههای ۱۹۳۰ تا اوایل ۱۹۸۰ را به صورت جنایی و اکثرا هیجان آور و البته درام ساخته میشوند ...... برای آشنای شما دوستان بااین ژانر فایل پاورپینتی را تهیه کردم که می توانید آن را از طریق لینک زیر دانلود کنید امیدوارم برای شما مفید باشد شکلی افراطی از رئالیسم، که در آن هدف هنرمند بازسازی کاملا وفادارانه ظاهر دقیق موضوع و کنار وریسم برابر واژه ایتالیایی verismo به معنای حقیقت، عنوان مکتبی در هنر و ادبیات ایتالیایی است این مکتب که در اواخر سده نوزدهم در جنوب ایتالیا پدید آمد آمیزه ای از دو مکتب واقع گرایی و طبیعت گرایی فرانسوی است. هدف های عمده وریسم، بازنمایی عینی زندگی به ویژه طبقات پایین اجتماع، توصیف صریح جزئیات و گفتگوهای واقع گرایانه و استفاده از زبانی منسجم، مستقیم، بی پیرایه و تزئین نشده است. در واقع وریسم می کوشد واقعیت را چنان که هست، ولو زشت و ناخوشایند و مستهجن با عینیت گرایی تصویر نماید. پایه گذار وریسم، داستان نویس برجسته ایتالیایی جووانی ورگا است. داستان کوتاه سیسیلی ندا (۱۸۷۴) که گرایش او را به نوعی واقع گرایی نشان می دهد مبنای مکتب وریسم قرار گرفت. او سپس مجموعه داستان های کوتاه زندگی در کشتزارها (۱۸۸۹) را با الهام از زندگی ساده ی روستاییان، کشتکاران و ماهیگیران سیسیلی نوشت. ورگا علاوه بر این رمان اوا (۱۸۷۳)، ببر شاهی (۱۸۷۳) و شاهکارش خانواده مالاوولیا (۱۸۸۱) را انتشار داد. که پایه های مکتب وریسم را تحکیم بخشیدند. این مکتب واکنشی در برابر ادبیات پر تکلف و تصنع ایتالیا بود که روح تحقیقات علمی را با ادبیات درآمیخت. از دیگر نویسندگان و مفسران مکتب وریسم، لوییجی کاپووانا است که این مکتب را «مطالعه ی واقعیت ها» نامیده است. او با مجموعه داستان های کوتاه بررسی های زنان (۱۸۷۷) و رمان مشهورش گیاچینتا (۱۸۷۹) وریسم را به اوج شکوفایی رسانید. از دیگر وریست های به نام، گراتسیا دلدا است که به پاس رمان هایش برنده ی جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۶ نیز شد منبع : کتاب سبک ها و مکتب های هنری ترجمه فرهاد گشایش مفهوم ژانر، برگرفته از کلمهای فرانسوی به معنای «نوع»، «دسته» و مشتق از واژهٔ لاتین genus است. تا پیش از قرن بیستم نامهای ژانری به عنوان ردههایی عام برای تنظیم و دستهبندی شمار زیادی از متون، کاربرد گستردهای داشتند. بهویژه این مفهوم نقش مهمی در طبقهبندی و ارزشگذاری ادبیات ایفا کرده بود. در بررسیهای ادبی، اصطلاح ژانر به اشکال مختلف به کار میرود تا به تمایزهای میان انواع متن اشاره کند: نوع نمایشی (حماسی/تغزلی/دراماتیک)، نوع رابطه با واقعیت (داستانی/غیرداستانی)، نوع پی رنگ (کمدی/ تراژدی)، ماهیت محتوا (رمان احساساتی/رمان تاریخی/رمان ماجرایی) و… ادامه مطلب
فیلتر : هر وسیله شفاف و اپتیکی که نور از آن عبور کند و بتواند در رنگ یا کنتراست تغییر ایجاد کند
فيلترهاي ایجاد كنتراست وظيفه آنها در عكاسي سياه و سفيد جدا كردن دو ناحيه همجوار يك موضوع است كه با وجود رنگهاي متفاوت در تصوير سياه و سفيد به دو خاكستري همرنگ و يكسان تبديل مي شوند. مانند يك گل سرخ با برگهاي سبز كه بدون اختلاف رنگ تبديل به يك تصوير بي حالت و مسطح مي شود. اگر بخواهيم رنگ گل را روشن تر از برگ نشان دهيم كه از نظر زيبايي شناختي هم بهتر است. مي توانيم از يك فيلتر قرمز استفاده كنيم ،چون در پزيتيو رنگ همرنگ خود را روشن تر مي كند فیلتر های تصحیح رنگ فیلتر های تصحیح رنگ ، از هر نوعی که باشند دارای دو رنگ عمده هستند : فیلتر 85 یا نارنجی : مبدل نور 5400 کلوین به 3200 کلوین فیلتر 80 یا آبی : مبدل نور3200کلوین به 5400 کلوین
فیلتر پلاریزه نور هنگامي كه روي يك سطح براق مثل آب و شيشه بتابد. انعكاس مي يابد و امواج بازتابيده در يك جهت نوسان مي يابند كه در اين صورت مي گويند نور قطبي پلاريزه شده است اين فيلتر انعكاسات مزاحم سطح آب يا شيشه را مي گيرد
آشنایی با کلوین و دمای رنگ هر نوری دارای یک دمای رنگ است. بعضی از آنها بسیار سرد (رنگ آبی) در حالی که برخی از آنها گرم (رنگ قرمز) می باشند
آشنایی با حساسیت در عکاسی در عکاسی سنتی یا همان آنالوگ ISO یا همان ASA نشان دهنده ی میزان حساسیت یک فیلم نسبت به نور است.این مقدار با اعداد اندازه گیری می شود و شما معمولا می توانید این اعداد را بر روی فیلم های عکاسی مشاهده کنید.هرچه عددی که مشاهده می کنید کمتر باشد یعنی میزان حساسیت فیلم شما نسبت به نور کمتر است و در نتیجه شما می توانید تصویری کم نویز تر داشته باشید. در عکاسی دیجیتال ISO نشان دهنده میزان حساسیت سنسور دوربین شما نسبت به نور است.مثل همیشه قوانین عکاسی آنالوگ در عکاسی دیجیتال هم صدق می کند،یعنی هرچه میزان ایزوی دوربین شما پایین تر باشد،حساسیت سنسور شما نسبت به نور کمتر است و در نتیجه میزان نویز در عکس هایتان کاهش پیدا می کند.معمولا از ایزوی بالا در محیط های تاریک و یا کم نور استفاده می شود تا دست عکاس برای تغییر سرعت شاتر و رسیدن به نوردهی مناسب باز باشد.البته انجام این کار میزان نویز موجود در عکس را افزایش می دهد.
مقدمه سالهاقبل از اینکه عکاسی اختراع بشه اساس کار دوربین عکاسی وجود داشت. یک دانشمند مسلمان به نام ابن هیثم در قرن پنجم هجری / یازدهم میلادی وسیله ای را به نام جعبه تاریک در مشاهده کسوف استفاده کرده بود.اتاقک تاریک ، عبارت بود از جعبه یا اتاقکی که فقط بر روی یکی از سطوح آن روزنه ای ریز ، وجود داشت. عبور نور از این روزنه باعث میشد که تصویری نسبتا واضح اما به صورت وارونه در سطح مقابل آن تشکیل شود. این وسیله ، طی جنگهای صلیبی به اروپا راه یافت. لئوناردو داوینچی نقاش و نابغه قرن شانزدهم ، در یادداشتهای خود خواص اتاقک تاریک را شرح داده است.هم چنین وی آن را کامرا آبسکورا و روزنه ریز آن را نیز پین هول نامید.این وسیله به شدت مورد توجه نقاشان قرار گرفت و تمامی نقاشان بخصوص نقاشان ایتالیایی قرن شانزدهم از آن برای طراحی دقیق منظره ها و ملاحضه دورنمایی صحیح به کار می بردند.به این ترتیب که کاغذی را بر روی سطح مقابل روزنه قرار می دادند و تصویر شکل گرفته را ترسیم می کردند.
ادامه مطلب وسايل تنظيم نور شامل پرده مسدودكننده (شاتر)،ديافراگم و نور سنج است شاتر: شاترزمان نور دهي و ديافراگم شدت نور را كنترل مي كند نور سنج متعادل اين دو عامل را كه منجر به رسيدن نور كافي به فيلم مي شود محاسبه مي كند.
ادامه مطلب لنز با مجهز شدن اتاقک تاریک به عدسی محدب تصویری شفافتر و روشنتر در اتاقک تاریک به دست آمد. این مساله اهمیت لنزها را برای ایجاد تصویری واضح و روشن در دوربین ها آشکار میسازد. شعاع های موازی نور که از بی نهایت به یک عدسی محدب می تابند در نقطه ای پشت عدسی همدیگر را قطع می کنند. فاصله میان مرکز عدسی تا آن نقطه اصطلاحاً فاصله کانونی عدسی نامیده می شود.
قدرت روشنایی یا حد اکثر گشادی دیافراگم قبلا اشاره شد که لنز , ترکیبی از عدسی های متعدد است . این عدسی ها به طور طبیعی مقداری از نور را جذب می کنند در نتیجه تمام شعاع های نور که به لنز تابیده می شوند از آن عبور نمی کنند . قدرت روشنایی عبارت است از مقدار نوری که لنز از خود عبور میدهد . قدرت روشنایی لنز را می توان اینچنین محاسبه کرد : فاصله کانونی لنز تقسیم بر قطر دهانه لنز = قدرت روشنایی لنز ادامه مطلب یکی از مشهورترین کارگردانان و تهیهکنندگان آمریکایی ایتالیاییتبار سینمای هالیوود است. او به جز کارگردانی، فیلمنامه مینویسد، شرابتجارت میکند، مجله چاپ میکند و صاحب هتلنیز هست. او را بیشتر به خاطر ساخت سهگانه پدرخوانده میشناسند. وی برنده پنج اسکار شامل یک اسکار بهترین فیلم، یک اسکار بهترین کارگردانی و سه اسکار بهترین فیلمنامه شدهاست.کوپولا همچنین برنده چهار گلدن گلوب و دو نخل طلا کن شدهاست
ادامه مطلب 12 Years A Slave/دوازده سال بردگی" سفری واقع گرایانه و دردناک به قسمت های تاریک و ممنوعه تاریخ آمریکا است.فیلم داستان بردگی انسان زیر یوق نظام سرمایه داری و توهم آزادی را به نحوی تمثیلی بیان می کند اما نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که فیلم را عده ای خارجی ساخته اند.این امر شاید برای همه آن قدرها هم جلب توجه نکند،زیرا هر چه باشد فیلم سازی هم مثل برده داری تجارتی جهانی است اما مطمئن هستم در گوشه و کنار افرادی در حال انتشار مطالبی در وبلاگ ها هستند در مورد این که این فیلم را کمونیست ها ساخته اند تا بزرگی آمریکا را زیر سوال ببرند.اما تا همین الان هم از این اظهار نظرهای منفی در مورد این سوژه کم در اینترنت ندیده ایم،مثلا:خدای من دیگر از این فیلم های سیاه پوستی منفی نسازی؛چه خبر است با این فیلم های ضد نژاد پرستی خشن؛چرا نمی توانیم به دنیای قرن 21 ام و فضای پس از کلیشه های نژاد پرستی وارد شویم و ...
منتقد:اندرو اوهیر منبع:سایت نقد فارسی
ادامه مطلب حتما گوش کنید ، چون هرچه قدر هم گوش کنید باز هم تازگی داره مفهوم سبک در هنر سینما ادامه مطلب در هنر،سبک به روشی گفته میشود که هنرمند برای بیان اندیشه یا موضوع خود انتخاب میکند.پس سبک یعنی شیوهء بیان یا بازنمایی یک موضوع و یا یک اندیشه در قالب اثر هنری.به طور خلاصه، سبک همان چگونگی بیان در هنر است. ادامه مطلب تام تیکور (به آلمانی: Tom Tykwer) (زاده ۲۳ مه ۱۹۶۵ در ووپرتال، آلمان) کارگردان آلمانی است او که از دوران کودکی علاقه شدیدی به سینما داشت، اولین فیلم کوتاه خود را در ۱۱ سالگی، با استفاده از فیلم سوپر هشت میلیمتری ساخت و به ساخت فیلمهای کوتاه وبلند پرداخت تادر سال ۱۹۹۷ فیلم لولا میدود را ساخت. فیلم بر اساس فیلمنامهای از خودش ساخته شد که باعث شهرت جهانی او شد. او «پرنسس و جنگجو» را در سال ۲۰۰۰ ساخت که مورد توجه منتقدین و مخاطبین عام قرار گرفت. فیلمهای بعدی او «بهشت» بر اساس فیلنامهای از کریستف کیشلوفسکی، «حقیقی» ایپیزودی در فیلم «پاریس دوستت دارم» درسال ۲۰۰۴ و «عطر:قصه یک آدمکش» در سال ۲۰۰۶، هستند. فیلمهای کوتاه
فیلمها
جوایز
کیشلوفسکی در شهر ورشو به دنیا آمد و کودکی خود را در چند شهر کوچک لهستان گذراند. همراه با پدر مهندسش که مبتلا به سل بود به شهرهای مختلفی در پی بهبودی میرفت. در ۱۶ سالگی در یک دوره آموزش آتشنشانی شرکت کرد اما پس از ۳ ماه آن را رها کرد. در سال ۱۹۵۷ بدون هدف شغلی وارد دانشگاه ورشو در رشته کارشناسی تئاتر شد چون یکی از بستگان او آنجا را اداره میکرد. سپس تصمیم گرفت کارگردان تئاتر شود اما آن زمان دوره کارگردانی تئاتر نبود پس تصمیم گرفت سینما را به عنوان راه واسط انتخاب کند. ترک دانشگاه و کار به عنوان خیاط تئاتر، کیشلوفسکی علاقهمند به تحصیل در مدرسهٔ فیلم لودز بود جایی که دو کارگردان دیگر لهستانی، آندره وایدا و رومن پولانسکی را تربیت کرده بود. دو بار درخواستش رد شد. برای نرفتن به خدمت سربازی در این زمان او دانشآموز هنر شد سپس یک رژیم غذایی سخت گرفت تا معافیت پزشکی بگیرد. پس از چند ماه تلاش برای سربازی نرفتن بالاخره برای بار سوم مدرسه لودز درخواست او را پذیرفت. او از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ در آنجا بود. جایی که حکومت آزادی هنری نسبتاً زیادی به آن مدرسه اعطا کرده بود. پس از آن کیشلوفسکی به سرعت علاقهاش را به تئاتر از دست داد و تصمیم گرفت فیلم مستند بسازد. ادامه مطلب
جایزه آکادمی که بهطور غیررسمیاسکار (Oscar) مینامند؛ جایزهای است که هر ساله توسط آکادمیعلوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) به بهترین آثار صنعت سینما اهدا میشود. این مراسم یکی از شاخصترین مراسمهای اهدای جوایز در جهان است و ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان بهصورت زنده پخش میشود.جایزه ی اسکار یکی از نه جایزه از جایزههای آکادمیمیباشد. همچنین در بخش رسانه، قدیمیترین مراسم اهدای جوایز به شمار رفته و جوایزی نظیر جایزه گرمی(برای موسیقی)، جایزه امی(برای تلویزیون) و جایزه تونی (برای تئاتر) پس از آن شکل گرفتند. آکادمیعلوم و هنرهای تصاویر متحرک توسط لوئیز بی. مایر مدیر استودیوی متروگلدوین مایر ایجاد شد. لیست برندگان اسکار2014 بشرح زیر اعلام شد:
یکی از جدیدترین دوربین های سونی با نام PMW-100 در بازارهای جهانی ارائه داده شده است .این نوع دوربین یکی از مجبوب ترین دوربین ها برای کاربران ایرانی است که در زمینه ی تولید مستند, جشن های عروسی, گزارشات ورزشی و خبرنگاری فعال می باشند.
دوربین جدید سونی دارای سنسور ۹, ۱.۲ اینچی CMOS صفحه نمایش با کیفیت, ضبط به صورت Full HD یا به عبارتی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰، سر و صدای کم و درگاه های معروف صوتی و تصویری می باشد.
دوربین جدید سونی با توجه به ساختار کوچک و منحصر به فردش ویژگی های بسیار زیادی را در خود جای داده است. این دوربین می تواند به سه صورت Full HD, ۷۲۰P و DVCAM که یک فرمت استاندارد برای شبکه های تلویزیونی ایران می باشد فیلمبرداری کرد.
دوربین Sony PMW-100 دوربین سبک وزن وکامپکتی هست که از سنسور جدید "2.9/1 Exmor CMOS استفاده می کند. این دوربین تصاویر با کیفیت بالا را بصورت MPEG HD422 (50Mbps) ذخیره می کند.
دوربین PMW-100 یک دوربین فول اچ دی با رزولوشن 1920x1080 هست که برای دستیابی به رزولوشن بالا ، حساسیت بالا ، نویز پایین و گستره دینامیکی بالا طراحی شده است، این قابلیت ها در زمانی که در شرایط نوری نامناسب (مثل شرایطی که نور کم یا نوربسیار زیاد دارند) تصویربرداری می نمایید بسیار کارآمد می باشند.
این دوربین از یک لنز زوم 5.4-54mm (معادل با 40-400mm برای یک لنز 35 mm) که به سیستم لرزش گیر optical steady shot مجهز است استفاده می نماید. عملکرد زوم و یا فوکوس را می توان بصورت دستی از طریق حلقه لنز کنترل نمود. عملکرد این حلقه را با یک سویچ (زوم یا فوکوس) می توان تغییر داد. یک کلید تنظیم میزان نوردهی نیز برای تغییر میزان نورموجود است.
نمایشگراین دوربین یک LCD 3.5inch WVGA است که در فوکوس دقیق تر به تصویر بردار کمک می کند. با تغییر دادن نرخ فریم می توان جلوه های بصری slow motion و quick motion در دسترس می باشد. این دوربین از یک LED مادون قرمز برای عملکرد Nightshot جهت تصویر برداری در شرایط بیش از حد تاریک استفاده می کند.
می توان از Gamma Curves و تغییر دادن آن برای تنظیم شخصی کنتراست استفاده کرد. در این دوربین شش حالت گاما استاندارد و چهار حالت Hyper gamma وجود دارد که شبیه به تنظیمات گامای دوربین های CineAlta می باشند. شما می توانید ویدئوهای 1920x1080 را با نرخ دیتای 50 Mbps تحت تکنولوژی MPEG HD422 compession ذخیره نمایید. توسط این دوربین می توانید تصاویر را بصورت MPEG HD و همچنین DVCAM نیز ذخیره نمایید.
قابلیت Cache Recordin به اینصورت هست که دوربین بصورت مداوم اطلاعات صوت و تصویر را روی مموری داخلی خود ذخیره می کند و در این حالت بلافاصله پس از فشرده شدن کلید record اطلاعات از مموری داخلی بر روی مموری شما ذخیره می شوند ، این قابلیت برای مصارف خبرنگاری و موارد مشابه که تصویر بردار نمی خواهد فرصت ثبت رخداد های زودگذر را از دست بدهد بسیار کلیدی می باشد. (تصاویر تا مدت 15 ثانیه در حافظه داخلی دوربین می مانند) مقایسه فیلمنامه با نمایش نامه
نمایشنامه باید تجانس بیشتری با طبیعت اکنون داشته باشد و مطالب آن باید ملموس تر از گفتار قهرمان یک داستان باشد وگرنه در هنگام اجرای آن در تئاتر موجب بی اعتباری شخص گوینده و نیز هدف نویسنده میشود . اما در فیلمنامه به دلیل نزدیکی بیشتر سینما با واقعیت های ملموس دنیای اطراف ، باید این مکالمه طبیعی تر از تئاتر جلوه کند.مکالمه در فیلمنامه ورای ظاهر ساده و معمولی خود ، گفتگویی است فشرده و جهت دار که دارای ساختمان سخت پیچیده و حساب شده است که ضمن افاده ی مطالب ، قدرت گیرایی خاصی دارد که باعث میشود کلام نویسنده در عمق وجود تماشاگر بنشیند و او را منقلب کند. ادامه مطلب
ویژگی های فیلم نامه نویس فیلم نامه نتیجه داشتن دیدی دقیقه و انتخابی درست است که به برکت آن نویسنده بتواند دقایقی را که در نکاتی به ظاهر عادی نهفته است دریابد و از انبوهی از لحظات جذاب آن هایی را برگزیند و به مدد تخیل هنری اش به هم پیوند زند که دارای نوعی گرایش درونی نسبت به یکدیگرند . در فراهم آوردن چنین موهبتی سه عامل دخالت مستقیم دارند . 1_ تمرین زیاد 2_ موقعیت 3 _ استعداد ذاتی ادامه مطلب فروشگاه اینترنتی دنیای فیلم های مستند مستند های دیدنی ،علم و دانش ، طبیعت و حیات وحش، تاریخی و سیاسی، جهان گردی و گردشگری پیش بینی نامزدهای اسكار 2014
خبرگزاری مهر: 12 فیلم سینمایی به عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار کاندید شدهاند که در این گزارش مروری اجمالی بر این آثار داریم. "برف روی کاج ها" به کارگردانی پیمان معادی داستان یک زن معلم پیانو است. او در مواجهه با یک اتفاق بزرگ در زندگی اش، در دو راهه تصمیم قرار می گیرد او یا باید مطابق عرف دست به انتخاب بزند یا ... "بی خود و بی جهت" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی داستان مشکل دو زوج است که باید وسایل خانه خود را جا به جا کنند تا آمده مراسم عروسی یکی از این دو زوج شوند. در این فیلم بازیگرانی چون رضا عطاران، پانتهآ بهرام، نگار جواهریان، احمد مهرانفر حضور دارند. عبدالرضا کاهانی خود تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را برعهده داشته و علی لقمانی به عنوان مدیر فیلمبرداری و شیما منفرد به عنوان تدوینگر در پروژه حضور داشتند. "پذیرایی ساده" به کارگردانی مانی حقیقی است و داستان یک زوج جوان را روایت می کند که چارچوب های انسانی را در جامعه به چالش می کشند. ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، سعید چنگیزیان، اسماعیل خلج، صابر ابر، محمدرضا نجفی، قربان نجفی و ... در این فیلم بازی می کنند. مانی حقیقی خود نویسندگی این فیلم سینمایی را برعهده داشته و جلال شمسیان تهیه کننده آن است. "پله آخر" دومین ساخته بلند علی مصفا است. این فیلم داستان لیلا ستاره سینماست که به تازگی شوهرش را از دست داده است. او سر صحنه فیلمبرداری ناگهان خنده اش می گیرد و از کار باز می ماند. هیچ کس نمی تواند دلیل خنده هایش را حدس بزند. لیلا حاتمی، علیرضا آقا خانی و علی مصفا بازیگران این فیلم هستند. علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری و فردین صاحب زمانی تدوینگر "پله آخر" هستند. "حوض نقاشی" به کارگردانی مازیار میری داستان مریم و رضا است که با آدم های دیگر فرق دارند، آن هم نه یک فرق ساده، بلکه بسیار بزرگ و آن ها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کرده اند. شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سپهراد فرزامی، سیامک احصائی و الهام کردا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. منوچهر محمدی تهیه کننده این فیلم سینمایی است. همچنین سعید انصاری آهنگساز، محمد آلادپوش مدیر فیلمبرداری و محمدرضا مویینی تدوینگر این فیلم سینمایی بوده اند. "دربند" به کارگردانی پرویز شهبازی داستان دختر دانشجویی است که برای ادامه تحصیل در تهران با دختر ناشناسی هم خانه می شود. او در محیط جدیدی قرار گرفته و شرایط خاص این خانه و آدم هایش پای او را به ماجراهایی پیچیده می کشد. پگاه آهنگرانی، نازنین بیاتی، احمد مهران فر و بهرنگ علوی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. "دهلیز" نخستین فیلم سینمایی بهروز شعیبی داستان شیوا است که پس از به زندان افتادن شوهرش از امیر علی پسرشان به سختی مراقبت می کند. در این فیلم هانیه توسلی، رضا عطاران، محمدرضا شیرخانلو، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میرطاهری، نگار عابدی و افسانه چهره آزاد حضور دارند. بهزاد عبدی موسیقی این فیلم را برعهده داشته و مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری و حمیدرضا قربانی تدوین "دهلیز" را برعهده داشتند. تهیه کنندگی این کار برعهده محمود رضوی است. "قاعده تصادف" به کارگردانی بهنام بهزادی ماجرای زندگی چند جوان است که به جهت اجرای نمایش تئاتر، دور یکدیگر جمع شده اند و امید دارند تا بتوانند آن را به مرحله اجرا برسانند اما ... "کلاس هنرپیشگی" به کارگردانی علیرضا داودنژاد داستان یک کلاس هنرپیشگی را روایت می کند که در هنگام آموزش، داستانی با الهام از مسائل روز در آن روایت می شود. "گذشته" به کارگردانی اصغر فرهادی داستان چند رابطه با محور اتفاقات در گذشته است، در این فیلم احمد بعد از سال ها به فرانسه بازگشته تا از همسر سابق خود طلاق بگیرد، اما درگیر مسائلی می شود. برنیس بژو، طاهر رحیم، بابک کریمی و علی مصفا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. "گناهکاران" به کارگردانی فرامز قریبیان داستان دختری است که در زندگی خود با آدم های مختلفی برخورد می کند و هر یک از این آدم ها برداشت خاص خود را نسبت به او دارند. همایون ارشادی، فرامرز قریبیان، رامبد جوان، رضا رویگری، هومن برق نورد، کوروش تهامی از جمله بازیرگان این فیلم سینمایی هستند. فردین خلعتبری موسیقی و هومن بهمنش فیلمبرداری این فیلم را برعهده داشتند، همچنین بهرام دهقانی نیز به عنوان تدوینگر در "گناهکاران" همکاری داشته است. اما آخرین فیلم از این لیست 12 اسمی، "هیس دختران فریاد نمی زنند" به کارگردانی پوران درخشنده است. بی توجهی و سهل انگاری پدر و مادر شیرین هشت ساله، واقعه ای را برای او رقم می زند که زخمش سالها بر روح او باقی می ماند و همه زندگی اش را تحت الشعاع خود قرار می دهد. آنچه این زخم را عمیق تر می کند و واقعه را به فاجعه ختم می سازد، این است که دخترک هیچکس را نمی یابد تا دردش را با او در میان بگذارد ... Scent of a Woman محصول سال: 1992 كارگردان: Martin Brest نویسنده: Giovanni Arpino ، Bo Goldman بازیگران: Al Pacino، Chris O'Donnell،James Rebhorn جوایز: برنده 4 جایزه از جمله اسكار بهترین بازیگر مرد برای ال پاچینو
در زندگی، پیش میآید که با آدمهای گوناگونی برخورد داشته باشیم. آدمهایی که از کنارشان عبور میکنیم، آدمهایی که کارمان با آنها راه میافتد، آدمهایی که دوستشان داریم یا از آنها میترسیم. کمتر اما پیش میآید که با آدمهایی برخورد داشته باشیم که مرشدمان میشوند و راه زندگی را به ما میآموزند. گاه این مرشدها و راهنماها اینقدر غیر منتظرهاند که هیچوقت گمان نمیبریم حتی انتظار کوچکی بتوان از آنها داشت، اما میشود از تلخترین و کوچکترین آدمها انتظار تأثیرات بزرگ داشت، فقط کمی خوشبینی میخواهد! “مارتین برست” یکی از نامتجانسترین و بهترین زوجهای معلم و شاگرد را در غالب “بوی خوش زن“ در سال ۱۹۹۲ به نمایش عمومی در آورد تا شانس دیدن یک فیلم خوب را به سینما دوستان بدهد. ادامه مطلب
مهران مدیری در سال 1340 در تهران متولد شد. وی در خانوادهای هنردوست به دنیا آمد و فعالیتهای هنری خود را از نخستین سالهای نوجوانی شروع کرد و تا قبل از ورود به رشته تئاتر در دانشگاه، در چندین اثر نمایشی به عنوان بازیگر شرکت کرد. مدیری تا سال 1372 با نمایشهای زیادی چون: شوخی، تلگراف، آرسنال، پانسیون، سیمرغ، هملت، کیسه بوکس و... روی صحنه رفت. همچنین در این دوران به عنوان بازیگر در نمایشهای رادیویی قصههای شب نیز حضور داشت. مدیری در سالهای آغازین دهه 70، نخستین تجربه حضور خود را در برنامههای مذهبی تلویزیون تجربه کرد تا آنکه وارد وادی طنز نمایشی در تلویزیون شد. در مجموعههای تلویزیونی نوروز72- بازیگرـ و پرواز 57 - بازیگر و کارگردان- در بهار و زمستان 1372، به عنوان یک بازیگر کمدی معرفی شد. در سال 81، او به همراه پیمان قاسم خانی؛ نویسنده، قومی را خلق کردند به نام «برره». آنها با طرح معضلات فرهنگی ساکنان روستای خیالی برره، رذایل اخلاقی اجتماع و سنتهای غلط مردم آن را به نقد کشیدند. مهران مدیری در کنار علاقمندیهایش به هنر نمایش و کارگردانی به عالم موسیقی نیز عشق خاصی دارد. او با انتشار نخستین آلبوم موسیقیاش در سال 79، در مقام خواننده با انتخاب ملودیها و تصنیفها ثابت کرد که موسیقی را خوب میشناسد.
برخی از آثار هنری مهران مدیری:
ادامه مطلب نویسنده: چارلز چاپلین ( بر اساس ایده ی اورسون ولز)
حاصل ایده ای که از سوی اورسون ولز بزرگ طرح شده و فیلمنامه ی آن توسط نابغه کمدی ساز سینمای صامت، چارلی چاپلین و در اوج پختگی کاری او به رشته تحریر درآمده است، کمدی سیاهی است بر اساس واقعیت و در ارتباط با زندگی قاتلی سریالی که در اواخر 1930 در فرانسه دست به قتل زنان متمول و تنها می زند... ادامه مطلب
هانکه در مارس ۱۹۴۲ در مونیخ زاده شد. در رشتههای فلسفه، روانشناسی و تئاتر در وین تحصیل کرده و از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ به عنوان نمایشنامهنویس در زودوستفونک کار کرده و از ۱۹۷۰ با نوشتن و کارگردانی فیلم تلویزیونی بعد از لیورپول وارد دنیای فیلمسازی شد. هانکه همزمان در تئاترهای اشتوتگارت، دوسلدورف، فرانکفورت، هامبورگ مونیخ، برلین و وین نمایشهای متعددی روی صحنه برده و در فاصله ساخت فیلمهایش به تدریس در آکادمی فیلم وین نیز پرداختهاست. او تا کنون فیلمهایی به زبانهای آلمانی، فرانسوی و انگلیسی ساختهاست. فیلمهای او اغلب مشکلات جامعه مدرن را به تصویر میکشد ادامه مطلب
فیلم نامه چیست؟
فیلمنامه / به انگلیسی: Screenplay یا Script یا سناریو / به فرانسوی: Scénario داستانی است که همراه با توضیح صحنهها برای ساخت فیلم نوشته میشود. به نویسنده ی فیلمنامه، فیلمنامهنویس میگویند. عناصر فیلمنامه از داستان و شخصیتها، صحنهها، سکانسها، پردهها، موسیقی، مکانها و ... تشکیل شدهاند. انواع فیلمنامه
ادامه مطلب کارگردان: Charles Chaplin نویسنده: Charles Chaplin بازیگران: Charles Chaplin, Virginia Cherrill ,Florence Lee
خلاصه داستان : چارلی، ولگرد معروف فیلمهای (چاپلین)، با دختر گلفروش نابینایی(ویرجینیا چیریل) آشنا و به تدریج دلباخته ی او می شود.دختر از نظر مالی شرایط مساعدی ندارد و "چارلی" برای کمک به او، دنبال کار می رود. در همین حال، او جان میلیونری مست(مایرز) را نجات می دهد و میلیونر با او دوست می شود. ولی مسأله اینجاست که میلیونر فقط در حالت مستی "چارلی" را می شناسد و در حالت عادی، او را به جا نمی آورد.. ادامه مطلب
کارگردان: رضا میرکریمی بازيگران: رضا کیانیان، پریوش نظریه، نگار جواهریان، نگار عابدی، اصغر همت، هدایت هاشمی، شمسی فضلالهی، ریما رامینفر، پونه عبدالکریمزاده، امیرحسین آرمان و با حضور سعید پورصمیمی، سهیلا رضوی فیلمنامه: محمدرضا گوهری (بر اساس طرحی از رضا میرکریمی و شادمهر راستین) "یک حبه قند" پس از "به همین سادگی" (1386) جدیدترین ساخته رضا میرکریمی در مقام کارگردان است. میرکریمی پیش از این فیلم های کودک و سرباز (1378)، زیر نور ماه (1379)، اینجا چراغی روشن است (1381)، خیلی دور خیلی نزدیک (1383) را نیز ساخته بود. ادامه مطلب در هشتاد و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار فیلم آرگو ساخته بن افلک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد. در رشته بهترین فیلم سال، ۸ فیلم از جمله سی دقیقه پس از نیمه شب، زندگی پی و بینوایان با آرگو رقابت کردند. جانگو آزادشده، تازه ترین ساخته کوئنتین تارانتینو، جانوران سرزمین جنوبی و فیلم فرانسوی زبان عشق از دیگر نامزدهای بهترین فیلم امسال بودند. دانیل دی لوئیس بازیگر بریتانیایی فیلم لینکلن همانطور که بسیاری پیش بینی می کردند جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را گرفت. او نخستین بازیگری است که در تاریخ اسکار برای سومین بار به این جایزه دست پیدا می کند. دانیل دی لوئیس دو بار دیگر برای فیلم های پای چپ من و خون به پا می شود برنده اسکار شده بود. جایزه بهترین بازیگر زن هم امسال به جنیفر لارنس برای فیلم دفترچه امید بخش رسید. این بازیگر ۲۲ ساله در سال ۲۰۱۱ هم برای فیلم زمستان استخوان سوز نامزد دریافت این جایزه بود. در بخش بهترین کارگردان آنگ لی، کارگردان تایوانی الاصل برای فیلم زندگی پی برنده شد. او که یک بار دیگر در سال ۲۰۰۵ این جایزه را برای فیلم کوه های بروکبک برده بود، هنگام دریافت اسکارش گفت که دوست دارد افتخار به دست آوردن این جایزه را با سه هزار نفری تقسیم کند که برای ساخت زندگی پی درگیر بودند. در بخش بهترین بازیگران نقش مکمل کریستف والتس که یک بار این جایزه برای بازی در فیلم حرامزاده های بی شرف برده بود امسال هم در فیلم تازه تارانتینو برنده این جایزه شد. در بخش زنان هم ان هاتاوی برای فیلم بینوایان برنده اسکار شد. ست مک فارلین، صداپیشه و فیلمنامه نویس آمریکایی برای اجرای مراسم امسال را بر عهده داشت. او در ابتدای این مراسم در یکی از شوخی هایش گفت: "آرگو فیلمی کاملا فوق سری است، برای همین هم کارگردانش ناشناس است." احتمالا اشاره او به نامزد نشدن بن افلک در بخش بهترین کارگردانی بوده است. از سال ۱۹۸۹ آرگو نخستین فیلمی است که برنده اسکار بهترین فیلم می شود، اما کارگردانش جایی در میان نامزدهای بهترین کارگردانی ندارد.
فهرست کامل برنده هابهترین فیلم: آرگوسایر نامزدها بینوایان Les Miserables زندگی پی Life of Pi لینکلن Lincoln سی دقیقه پس از نیمه شب Zero Dark Thirty دفترچه امیدبخش Silver Linings Playbook عشق Amour جانگو آزاد شده Django Unchained جانوران سرزمین جنوبی Beasts Of The Southern Wild بهترین کارگردانآنگ لی، زندگی پی میشائیل هانکه، عشق بن زیتلین، جانوران سرزمین جنوبی استیون اسپیلبرگ، لینکلن دیوید او راسل، دفترچه امیدبخش بهترین بازیگر مرد: دانیل دی لویس، لینکلنخواکین فینیکس، مرشد The Master بردلی کوپر، دفترچه امیدبخش هیو جکمن، بینوایان دنزل واشنگتن، پرواز Flight بهترین بازیگر زن: جنیفر لارنس، دفترچه امیدبخشجسیکا چستین، سی دقیقه پس از نیمه شب امانوئل ریوا، عشق نوامی واتس، ناممکن کونژانه والیتس، جانوران سرزمین جنوبی بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: کریستوف والتز، جانگو آزاد شدهالن آرکین، آرگو رابرت دنیرو، دفترچه امیدبخش فیلیپ سیمور هافمن، مرشد تامی لی جونز، لینکلن بهترین بازیگر زن نقش مکمل: آن هاتاوی، بینوایان امی آدامز، مرشد سالی فیلد، لینکلن هلن هانت، ملاقات ها The Sessions جکی ویور، دفترچه امیدبخش بهترین فیلمنامه اوریجینال: کوئنتین تارانتینو، جانگو آزاد شدهعشق قلمرو طلوع ماه پرواز سی دقیقه پس از نیمه شب بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریس تریو، آرگوجانوران سرزمین جنوبی زندگی پی لینکلن دفترچه امیدبخش بهترین انیمیشن: شجاع BraveشجاعBrave فرانکنوینی Frankenweenie پارانورمن Paranorman دزدهای دریایی! یک مشت آدم ناجور Pirates! Band of Misfits رالف خرابکار Wreck-It Ralph بهترین موسیقی متنداریو ماریانلی، آنا کارنینا Anna Karenina الکساندر دسپلت، آرگو میشل دانا، زندگی پی جان ویلیامز، لینکلن تامس نیومن، اسکای فال Skyfall بهترین ترانه : "اسکای فال"، از فیلم اسکای فال با صدای ادل"قبل از زمان من" از فیلم به دنبال یخ، موسیقی و ترانه از جی رالف "هرکس دوست صمیمی لازم دارد"، از فیلم تد "لالایی پی"، از فیلم زندگی پی "ناگهان"، از فیلم بینوایان بهترین فیلم غیرزبان انگلیسی: عشق، اتریشکان تیکی، نروژ Kon-Tiki نه، شیلی No یک رابطه سلطنتی، دانمارک A Royal Affair جادوگر جنگ، کانادا War witch بهترین مستند: درجست و جوی شوگرمن۵ دوربین شکسته Broken Cameras دژبانان The Gatekeepers چگونه طاعون را پشت سر بگذاریم How To Survive A Plague جنگ نامرئیThe Invisible War بهترین فیلم کوتاه: ساعت منع عبور و مرور CurfewاسدAsad پسرهای بزکشیBuzkashi Boys مرگ یک سایهDeath of a Shadow هنری Henry مجید انتظامی (زاده ۱۳۲۶، تهران) آهنگساز موسیقی فیلم، نوازنده ابوا و مدرس موسیقی است. او فرزند عزتالله انتظامی است. مجید انتظامی در دوره ابتدائی شروع به فراگیری موسیقی کرد و یکسال پس از گرفتن دیپلم هنرستان وارد ارکستر سمفونیک شد و زیر نظر آنتوان کاتلوس ابوا آموخت. او سلفژ و تئوری و هارمونی را نزد ثمین باغچه بان و مصطفی کمال پورتراب آموزش دید و نخستین نت موسیقی را به کمک پورتراب نوشت. وی سپس برای معالجه بیماری کلیه و ادامه تحصیل به آلمان سفر میکند و در آنجا به دانشگاه می رود. وی فارغ التحصیل کنسرواتوار برلین است. او در آلمان نزد اساتیدی چون «کارل اشتاین» تحصیل موسیقی را ادامه می دهد و با ارکسترهای زیادی همچون ارکستر سمفونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک آلمان همکاری می کند. سال ۱۳۵۳ پس از بازگشت به ایران در ارکستر سمفونیک تهران استخدام شده و تدریس در دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی را از همین سال آغاز میکند و قطعاتی را نیز برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می سازد. اولین تجربه موسیقی تصویری اش با ساخت موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال ۱۳۵۶ بود و با ساخت موسیقی فیلم «سفر سنگ» بطور حرفه ای کار ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد. او نزدیک به ۱۰۰ موسیقی فیلم و حدود ۱۰ موسیقی صحنه ای نوشته است که در اجرای بعضی از آنها به عنوان نوازنده حضور داشته است و یکی از فعالترین آهنگسازان موسیقی فیلم در پس از انقلاب می باشد. وی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به تدریس مشغول است. همسر وی آذرنوش صدر سالک نوازنده هارپ، پیانو و مدرس موسیقی می باشد. وی از برگزیدگان هشتمین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۹ می باشد. همچنین در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر جزو هیئت داوران بود.
ادامه مطلب |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |