|
قابل توجه دوستان و بازديدكننده گان و علاقه مندان موسيقي فيلم، بخش ويژه دانلود موسيقي هاي متن برترين فيلم هاي جهان و ايران به دامنه وبلاگ اضافه شد .
موسیقی زیبای فیلم افسانه ۱۹۰۰ یکی دیگر از همکارهای ماندگار جوزپه تورناتوره و انیو موریکونه است. انیو موریکونه برای موسیقی این فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی فیلم، جایزه دیوید دی دوناتلو بهترین موسیقی و همچنین جایزه روبان نقرهای بهترین موسیقی فیلم را از اتحادیه ملی روزنامهنگاران سینمای ایتالیا دریافت کرد. از موسیقی متن افسانه ۱۹۰۰ به یک اثر بسیار زیبا پیانو با نام Playing Love گوش میکنیم در مورد این اثر باید بگویم که در حقیقت این یک قطعهی موسیقی نیست بیشتر شبیه به یک معجون قوی عشق است که قلب شما را پیش کسی که دوستَش دارید و جایی که دوست دارید باشید میبرد، این اثر از هر نظر زیباست، دقیقاً مثل احساس ساده، خالص، شگفتانگیز و شیرین تجربهی عشق اول و عشق در یک نگاه، در واقع بیان احساسات یک انسان نسبت به شخصی دیگر در این اثر به بهترین شکل ممکن صورت گرفتهاست. آهنگ پتانسیل بسیار زیادی دارد تا شنونده را نرم و آرام کند و پس از آن سِیلی از احساسات را در درون او به جریان بیاندازد، این قطعه یکی از احساسیترین و عاشقانهترین آثار موریکونه بزرگ و همچنین موسیقی فیلم است و احتمالاً زمانی که آن را بشنوید به این سادگی از ذهن شما خارج نشود..
بسیاری از منتقدین دنیای موسیقی بهترین اثر ساخته شده توسط جان ویلیامز مشهور را موسیقی متن فیلم « فهرست شیندلر » می دانند. تم اصلی این فیلم که حال و هوایی رمانتیک و غم انگیز را تداعی میکند، یکی از تاثیرگذارترین موسیقی فیلمی است که در تاریخ سینما ساخته شده است. جان ویلیامز برای نوازندگی این تم غمگین، به سراغ یکی برترین ویولنیست های حال حاضر دنیا یعنی ایستحاق پرلمن رفت و نتیجه همکاری میان ویلیامز و پرلمن، موسیقی بود که از آن به عنوان یک شاهکار نام برده می شود فیلم سفید که کیشلوفسکی آن را با الهام از رنگ سفید پرچم فرانسه به نشانه برابری ساخت، کمدی سیاه و ملودرامی طنزآمیز با طعنههایی آشکار به کاپیتالیسم نوظهور لهستان و فساد اقتصادی و مالی بعد از سقوط کمونیسم در این کشور است و از نظر لحن و فضا با دو فیلم دیگر یعنی آبی و قرمز تا حد زیادی متفاوت است.
زبیگنِف پرایزنر (Zbigniew Antoni Kowalski) متولد مارس 1955، یکی از بزرگترین آهنگسازان لهستان است. شاید مهمترین عامل شهرت وی ساخت موسیقی فیلم برای کارگردان شهیر دنیای سینما کیشلوفسکی بود که توانست وی را به دنیا معرفی نماید، هر چند موسیقی جادویی ساخته شده توسط پرایزنر به قدری زیبا بود که یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر آثاری چون سه گانه های کیشلوفسکی و دیگر آثار این فیلمساز فقید بود. سبک و شیوه آهنگسازی وی را میتوان نئو رومانتیسیسم دانست؛ پاگانینی و سیبلیوس از جمله کسانی بودند که بر وی تاثیر بسیاری داشتند. بیشترین شهرت وی برای ساخت موسیقی متن فیلم سه گانه های کیشلوفسکی بود؛ یک سه گانه که بر اساس رنگ های پرچم فرانسه و با استفاده از شعار انقلاب فرانسه آزادی ، برابری، برادری بود و در 1993 تا 1994 به نام های آبی، سفید (که در این مطلب آماده شده)، قرمز به تصویر در آمد
این موسیقی قطعا یکی از بهترین موسیقی های صنعتی تاریخ سینماست و اگر دقت کنید بیشتر تم اصلی این موزیک زیبا رو صداهایی از قبیل پتک و آهن و ابزار صنعتی تشکیل میده.هنر براد فیدل در خلق این اثر ستودنی است.عنوان بندی آغازین ترمیناتور 2 با آن تصاویر آخر الزمانیه انسانهای آتش گرفته در سنترال پارک با صدای موسیقی محصورکننده براد فیدل قطعا یکی از به یاد ماندنی ترین عنوان بندیهای تاریخ سینماست.
پدرخوانده" (The Godfather) مشهورترین فیلم تاریخ سینما، به کارگردانی "فرانسیس فورد کاپولا" محصول سال ۱۹۷۲میلادی کمپانی پارامونت است که بر اساس رمانی به همین نام از "ماریو پوزو" که در سال ۱۹۶۹میلادی نوشته شده، ساخته شده است. فیلمنامه این اثر حاصل همکاری مشترک "فرانسیس فورد کاپولا" و "ماریو پوزو" است. ماجرای فیلم بین سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق میافتد و داستان فیلم درباره خانواده مافیایی کورلئونه میباشد. در فیلم ستارگانی همچون "مارلون براندو"، "آل پاچینو"، "رابرت دووال"، "دایان کیتن" و "جیمز کان" نقش آفرینی میکنند. "نینو روتا" زاده ۳ دسامبر۱۹۱۱میلادی، آهنگساز ایتالیایی که بیشتر به خاطر آثارش در زمینهٔ موسیقی متن فیلم و به خصوص همکاریهایش با "فدریکو فلینی" شناخته شده است. "نینو روتا" آفریننده تم معروف "پدر خوانده" ساخته "فرانسیس فورد کاپولا" و موسیقی دو فیلم از "فرانکو زفیرلی" که برمبنای آثار شکسپیر ساخته شدند، نیز هست. این آهنگساز در عرصه موسیقی فیلم بسیار پرکار بود و از دهه 1930 تا سال 1979 بطور متوسط در هر سال موسیقی سه فیلم را نوشت. او به ویژه در دهه 1940 و1950 بسیار فعال بود و حتی سالی 10 موسیقی فیلم نیز نوشته است. رکورد او ساخت موسیقی 13 فیلم در سال 1954 میلادی است. او طی سالهای فعالیتاش برای بیش از ۱۵۰ فیلم آهنگ ساخت. "روتا" علاوه بر آهنگسازی فیلم، ده اپرا، پنج باله و تعدادی آثار دیگر برای ارکستر و کُر نوشتهاست. "روتا" برای موسیقی قسمت دوم "پدرخوانده" جایزه اسکار گرفت و برای موسیقی "پدرخوانده" نامزد اسکار بود. این آهنگساز برجسته در ۱۰ آوریل ۱۹۷۹میلادی درگذشت. موسیقی دو قسمت اول پدرخوانده که نینو روتا آن را ساخته از برترین موسیقیهای تاریخ سینماست. در این نوشته به یکی از مشهورترین و زیباترین آثار روتا و موسیقی فیلم پدرخوانده یعنی تم عاشقانه این عنوان یا قطعهی Love Theme from The Godfather گوش میکنیم. این شاهکار موسیقی فیلم نیازی به توصیف و یا معرفی ندارد و تقریباً برای تمام دنیا آشناست. بعید میدانم این اثر جاودانه را نشنیده باشید، بدون شک موسیقی تم عاشقانه پدرخوانده در هر پلیلیستی از بهترینهای تاریخ موسیقی فیلم جای میگیرد. شکلی افراطی از رئالیسم، که در آن هدف هنرمند بازسازی کاملا وفادارانه ظاهر دقیق موضوع و کنار وریسم برابر واژه ایتالیایی verismo به معنای حقیقت، عنوان مکتبی در هنر و ادبیات ایتالیایی است این مکتب که در اواخر سده نوزدهم در جنوب ایتالیا پدید آمد آمیزه ای از دو مکتب واقع گرایی و طبیعت گرایی فرانسوی است. هدف های عمده وریسم، بازنمایی عینی زندگی به ویژه طبقات پایین اجتماع، توصیف صریح جزئیات و گفتگوهای واقع گرایانه و استفاده از زبانی منسجم، مستقیم، بی پیرایه و تزئین نشده است. در واقع وریسم می کوشد واقعیت را چنان که هست، ولو زشت و ناخوشایند و مستهجن با عینیت گرایی تصویر نماید. پایه گذار وریسم، داستان نویس برجسته ایتالیایی جووانی ورگا است. داستان کوتاه سیسیلی ندا (۱۸۷۴) که گرایش او را به نوعی واقع گرایی نشان می دهد مبنای مکتب وریسم قرار گرفت. او سپس مجموعه داستان های کوتاه زندگی در کشتزارها (۱۸۸۹) را با الهام از زندگی ساده ی روستاییان، کشتکاران و ماهیگیران سیسیلی نوشت. ورگا علاوه بر این رمان اوا (۱۸۷۳)، ببر شاهی (۱۸۷۳) و شاهکارش خانواده مالاوولیا (۱۸۸۱) را انتشار داد. که پایه های مکتب وریسم را تحکیم بخشیدند. این مکتب واکنشی در برابر ادبیات پر تکلف و تصنع ایتالیا بود که روح تحقیقات علمی را با ادبیات درآمیخت. از دیگر نویسندگان و مفسران مکتب وریسم، لوییجی کاپووانا است که این مکتب را «مطالعه ی واقعیت ها» نامیده است. او با مجموعه داستان های کوتاه بررسی های زنان (۱۸۷۷) و رمان مشهورش گیاچینتا (۱۸۷۹) وریسم را به اوج شکوفایی رسانید. از دیگر وریست های به نام، گراتسیا دلدا است که به پاس رمان هایش برنده ی جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۶ نیز شد منبع : کتاب سبک ها و مکتب های هنری ترجمه فرهاد گشایش مفهوم ژانر، برگرفته از کلمهای فرانسوی به معنای «نوع»، «دسته» و مشتق از واژهٔ لاتین genus است. تا پیش از قرن بیستم نامهای ژانری به عنوان ردههایی عام برای تنظیم و دستهبندی شمار زیادی از متون، کاربرد گستردهای داشتند. بهویژه این مفهوم نقش مهمی در طبقهبندی و ارزشگذاری ادبیات ایفا کرده بود. در بررسیهای ادبی، اصطلاح ژانر به اشکال مختلف به کار میرود تا به تمایزهای میان انواع متن اشاره کند: نوع نمایشی (حماسی/تغزلی/دراماتیک)، نوع رابطه با واقعیت (داستانی/غیرداستانی)، نوع پی رنگ (کمدی/ تراژدی)، ماهیت محتوا (رمان احساساتی/رمان تاریخی/رمان ماجرایی) و… ادامه مطلب |
|
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |