سایت تخصصی فیلمسازی
قالب وبلاگ
سایت تخصصی فیلمسازی
آموزش حرفه ای فیلم سازی, تصویر برداری, عکاسی  
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سایت تخصصی فیلم سازی و آدرس filmmaker.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

نقدفيلم

فیلم 12 مرد خشمگین اثر فراموش نشدنی سیدنی لومت یکی از شاهکارهای ژانر درام دادگاهی است که تقریبا تمام داستان فیلم در اتاق شور هیئت ژوری می گذرد که 12 مرد دور هم جمع شده اند تا حکم نهایی قاتل جوانی را صادر کنند که پدر خود را با چاقوی ضامن داری به قتل رسانده و هیچکس شکی در مورد گناهکار بودنش ندارد مگر یک نفر از اعضای هیئت منصفه و این سر اغازیست بر مجادله ای کلامی که در ان هر شخص با توجه به پیش زمینه و جایگاه اجتماعی خود سعی در قانع نمودن عضو شماره 8 یا اقای دیویس با بازی هنری فاندا دارند.

این فیلم اینه تمام نمای جامعه دهه 60 امریکا و با نگاهی گسترده ترمی توان گفت که تصویری روشن از جوامع انسانی مدرن است که در ان هر شخص به مثابه نماینده ای از طبقه مخصوص خویش است و با انکه به موضوع واحدی می اندیشند ولی تجربیات و تعصبات مختلف باعث جدایی ان ها از یکدیگرمی شود و به گونه ای حکایت معروف فیل در اینجا هم تکرار می شود که هر کسی با پرده هایی که از خودخواهی ها، کج فهمی ها و تعصبات مختلف بر دیدگان خویش کشیده است درک متفاوتی از مسئله جرم و جنایت و حتی نوع نگاه به ان دارد و با تمام تفاوت هایی که این قشرهای گوناگون جامعه با یکدیگر دارند در یک مورد مشترکند و ان نگاه سطحی به مشکلات جامعه و احساس عدم نیاز به موشکافی بیشتر و ریشه یابی بزهکاری های اجتماعیست که نتیجه ان خشونت در بین جوانان، دزدی، قتل، فحشا و دیگر انحرافات اجتماعی را باعث می شود که دست اخر راحت ترین راه برای حل مسئله پاک کردن صورت مسئله و فرستادن مجرم به پای چوبه دار است.

از لحاظ فرم ساختاری فیلم در قطع 35 میلی متری و سیاه سفید ساخته است و لومت از لنزهای متفاوتی در فیلمبرداری سکانس های مختلف بهره برده به گونه ای که هر چه از زمان فیلم می گذرد او از لنزهایی با فاصله کانونی بزرگتر یا تله فوتیک استفاده کرده تا حالتی را القا کند که گویی دیوارها به شخصیت ها نزدیکترند و بدین ترتیب حس خفگی و کلاستروفوبیک در اتاق ایجاد کند و درعین حال نزدیکی تدریجی دیدگاه ها و طرز تفکر شخصیت ها را به زیرکانه ترین شکلی به مخاطب القا نماید. نکته جالب توجه دیگر در فیلمبرداری حرفه ای بوریس کافمن زاویه قرار گرفتن دوربین است که در ابتدای فیلم دوربین بالاتر از نقطه دید جای گرفته و از لنزهای با زاویه بازتر استفاده شده تا این احساس را منتقل کند که بین شخصیت ها و اشیا فاصله بیشتری وجود دارد حال انکه هر چه فیلم جلوتر می رود دوربین پایین تر از نقطه دید قرار گرفته که در کلوزاپ ها به بهترین شکل نمود می یابد.نماهای متعدد و زاویه بندی های حرفه ای این فیلم به قدری حساب شده کار شده که اتاق نسبتا کوچک هیئت منصفه هیچگاه برایتان خسته کننده و تکراری نمی شود که شاهکار اخر ان نمای بازی از درون جارختی است که گویی تماشاگر را در گوشه اش پنهان کرده و او نیز با خجلت گویی به خود می نگرد.

فیلم 12 مرد خشمگین شاید تنها جایی که کمی می لنگد برخورد مستقیم و شعارگونه اش باشد که البته انتظار دیگری از فیلمی که مبتنی بر کلام و ایدئولوژی مشخصی باشد نمی توان داشت حال انکه درفیلمی چون "زندگی دیوید گیل" نوع نگاهی که به دستگاه قضایی و مسئله اعدام و حقوق اجتماعی انسانی ارائه می شود به گونه ای زیرپوستی تر مورد نقد قرار گرفته است. این فیلم از منظر نشانه شناسی نکات ریز و روانشناسانه بسیاری دارد که نقد جامع تری را می طلبد و می تواند به عنوان الگویی در فیلمسازی جامعه شناسانه و انتروپالوژی مدرن به کار رود.


نظرات شما عزیزان:

hadi
ساعت11:50---13 آبان 1391
درباره سیدنی لومت :پس از پنجاه سال کار در حرفه کارگردانی و فیلمسازی که وی را به یک فرد برجسته در این کاریزما مبدل کرده بود، چند نکته در مورد "سیدنی لومت" وجود دارد که شاید هیچ کس تا به امروز نمی دانست.

وی روز 22فروردین1390در سن 86 سالگی براثر سرطان غدد لنفاوی درگذشت. "لومت" بیشتر برای فیلمهایی چون «بعدازظهر سگی»، «سرپیکو» و «شبکه» شناخته شده است.

در این جا به شش نکته ایی که از این فیلمساز آمریکایی نمی دانستید اشاره می کنیم:


1- "لومت" اولین نامزدی اسکار را برای کارگردانی اولین فیلمش دریافت کرد: در سال 1957، "لومت" سیمای اولین کارگردانی خود را با فیلم سینمایی «12 مرد عصبانی» ساخت و این فیلم برای وی اولین نامزدی اسکار را در بخش بهترین کارگردانی به ارمغان آورد. در آن زمان، این کارگردان 33 ساله بیشتر بر روی کارگردانی برنامه های تلویزیونی تجربه کسب کرده بود. برنامه هایی بسان «خطرناک»، «تو آنجایی» و «امنیبوس» و...

وی در سال 1981 برای فیلم «پرنس شهر» نامزد دریافت اسکار در بخش فیلمنامه به همراه "جی پریسون آلن" شد.

2- این کارگردان برای فیلم «قبل از آنکه شیطان بداند تو مردی» به بازیگرش "فیلیپ سیمور هافمن" اجازه داد که خود نقش اش را انتخاب کند: در یک صاحبه ایی که وی برای آخرین فیلمش در سال 2007 داشت(داستان حول دو برادر می چرخید) و بازیگرانی چون "ایتان هاک" و "فیلیپ سیمور هافمن" در آن بازی کرده بودند، "لومت" آشکار کرد که وی به "هافمن" اجازه داده است که نقشش را اخود نتخاب کند. وی در این مصاحبه گفت: "من فیلمنامه را برای "فیلیپ" فرستادم و به وی گفتم کدام شخصیت را دوست داری بازی کنی؟ خودت انتخاب کن، هر کدام از برادرها را که خواستی برای بازی انتخاب کن".

این داستان درام جنایی به عنوان یکی از ده فیلم برتر موثر آمریکا توسط موسسه فیلم آمریکا در جوایز AFL مورد انتخاب قرار گرفت.

3- "لومت" یک بازیگر ذاتا کارگردان بود: در مصاحبه ایی، "آلی مک گرو" که در فیلم سال 1980 وی با نام «فقط بهم بگو چی می خوای» بازی کرده بود، درباره "لومت" گفت که وی "رویای هر بازیگر" است. وی گفت: "من فکر می کنم که خیلی خوش شانس بودم که در فیلم وی بازی کردم. او کارگردانی است که هر بازیگری آرزو دارد در فیلمهایش بازی کند، آنهم با این درجه از تجربیات".

4- فیلمسازی شغل خانوادگی "لومت": دختر وی "جنی لومت" جا پای پدر گذاشت. او اولین فیلمنامه خود را برای درام خانوادگی «ریچل دارد ازدواج می کند» در سال 2008 نوشت که در آن مجری امسال اسکار "آن هاتاوی" نقش آفرینی کرده بود.

5- این کارگردان ببیشتر صدای بین الملل را در آینده فیلم اش درنظر داشت: "لومت" بیشتر برای ساخت فیلمهای زخمت نیویورکی شناخته شده است، همانند فیلم سال 1964 اش با نام «گروبردار» که چندان با فیلمهایی که بعدها ساخت تطابق ندارد. وی در مصاحبه ایی گفته بود: "ما در حال فیلمبرداری در استوریا بودیم و یک روز من دیدم که تمام بچه های یک مدرسه، بیرون مدرسه نزدیک استدیو ایستاده اند. واقعا صحنه فوق العاده دلنشینی بود. دختران هندی در لباس ساری، بچه هایی از پاکستان، کره، از همه جا آنجا بودند. آن زمان فکر کردم من از این قشرها می توانم بسیار فیلم بسازم و داستان آنها را به تصویر بکشم. من قبلها به ساخت فیلمهایی درباره یهودیان و ایتالیایی ها،همچنین ایرلندیها می پرداختم چون چیزی بیشتر از آنها نمی دانستم".

6- "لومت" یکی از خاطرات زندگی اش را نوشت و در قالب فیلم درآورد: «ساختن فیلم» در سال 1966 منتشر شد، که کلید ابزاری است برای حساب درونی از عناصر محوری فیلمسازی.


hadi
ساعت11:06---13 آبان 1391
احسنت

hadi
ساعت15:09---9 آبان 1391
سلام امیدجان .میخواستم بهت بگم من عاشق هیچکاک.اورسن ولز .ویلیام وایلر.دیوید لینچ.بونوئل.تورناتوره.تروفو.دسیک ا.اسکورسیزی.لئونه.فورد کاپولا.تونی اسکات.ران هاوارد و پیترجکسون وجیمز کامرونم ولی با پدر خوانده هاوسینما پارادیزو مسحور سینما شدم .از فریاد Freedom مل گیبسون در Braveheart هنوزم موهای بدنم سیخ میشه.ازتجربه دیدن چندین باره تایتانیک قدرت و سحر عشق رو میفهمم.با دیدن آواتار تجربه 2.5 ساعت پلک نزدن روپیدا کردم.با 12 مردخشمگین فهمیدم که تو یه فضای بسته هم میشه یه شاهکار خلق کرد.با دزد دوچرخه دسیکا وجودم به هم ریخت.بامردفیل نماومسیرسبزتام هنکس اشک برگونه هایم سرازیرشد.بافیلم های جنرال شاهکاربزرگ باسترکیتون وآپارتمان وبعضی هاداغشودوست دارن معنی واقعی فیلم کمدی احساسی روفهمیدم .درفارست جامپ ومردبارانی داستین هافمن تفاوت بازیگران خارجی وداخلی روخیلی بیشترفهمیدم.درفیلم حرفه ای ژان رنو معنای صحیح انتقام رودرک کردم.توفیلم ذهن زیباقدرت گریم وچهره پردازی روآموختم.یاتوی پاپیون شاهکاراستیومک کوئین معنی رنج ودردیک انسان روفهمیدم وبه حالش گریه کردم .باگاوخشمگین.گلادیاتور.در باراندازودرخشش فهمیدم بازیگری یعنی چه.توفیلم سکوت بره ها که مال 21ساله پیشه هنوزم که هنوزه هروقت آنتونی هاپکینزروحتی توی فیلم های دیگش روهم میبینم ازش میترسم .دوست عزیزوگلم امیدجان اینه جادوی جاودانه سینماامیدوارم قدراین رشته ای که توش تحصیل کردی روبیشتربدونی وبه جاهای بالاتری تواین رشته برسی.مرسی

...


hadi
ساعت14:29---9 آبان 1391
باتشکرازسایت خوبتون. ناگفته‌هاي فيلم :

ـ تا سال 2003 گمان مي‌كردند كه تنها يك نسخه از فيلم در موزه راديو و تلويزيون آمريكا موجود است، اما در سال 2003 نسخه‌ي 16 ميلي‌متري ديگر از فيلم در كلكسيون ساموئل ليبووتيز يافت شد كه آنهم به موزه منتقل شد.



- درحين فيلمبرداري سيدني لومت به تدريج فاصله كانوني لنز دوربين را تغيير مي‌داد و اين تمهيد باعث مي‌شد كه دورنما به شخصيت‌ها نزديك‌تر شده، حس قرار گرفتن آنها در تنگنا بيشتر به مخاطب منتقل شود.



ـ فيلمبرداري «دوازده مرد خشمگين» در مدت زمان كوتاه 21 روز به پايان رسيده و تمامي لوكيشن‌هاي اين فيلم نيويورك بوده است.



ـ هنري فوندا از سوي اتحاديه‌ي هنرمندان آمريكا موظف به تهيه‌ي فيلم شد. بنابراين او علاوه بر بازيگري، تهيه‌كنندگي فيلم را هم برعهده گرفت.



با اين حال يك فيلم در همان بدو امر به حدي براي او غيرجواب مي‌نمود كه تصميم گرفت ديگر اين‌كار را تكرار نكند.



ـ هنري فوندا به تماشاي نقش خود در فيلم علاقه‌اي نداشت و به همين دليل تمام فيلم را به‌طور كامل نديد. با اين‌حال او وقتي پس از تماشاي بخش‌هايي از فيلم از اتاق نمايش خارج شد خطاب به لومت (كارگردان) گفت: سيدني، فيلم باشكوهي شده است.





* اكران در سينماها و حضور در جشنواره‌هاي جهاني



سينمايي «دوازده‌ مرد خشمگين»، 13 آوريل 1957 در نيويورك به نمايش درآمد و پس از آن در كشورهاي آلمان، سوئد، فنلاند، ايتاليا، استراليا، اسپانيا، ژاپن، دانمارك، فرانسه و هلند اكران عمومي شد.



اين فيلم در جشنواره‌هاي هنري جوايز معتبري را به خود اختصاص داد كه از آن جمله مي‌توان به خرس طلاي برلين اشاره كرد.



اين فيلم نامزد سه‌جايزه‌ اسكار بهترين كارگرداني، بهترين عكس و بهترين فيلمنامه بوده است و در جشنواره‌ي بافتا نيز جايزه‌ي بهترين فيلم خارجي را از آن خود كرده است.



ساخته‌ سيدني لومت نامزد دريافت جايزه‌ي بهتين فيلم، بهترين بازيگر مرد، بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر نقش مكمل مرد از جشنواره‌ گلان گلوب بوده است.





نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, ] [ 11:51 ] [ امید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 124
بازدید دیروز : 37
بازدید هفته : 297
بازدید ماه : 544
بازدید کل : 204521
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1

فال حافظ

  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ