سایت تخصصی فیلمسازی
قالب وبلاگ
سایت تخصصی فیلمسازی
آموزش حرفه ای فیلم سازی, تصویر برداری, عکاسی  
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سایت تخصصی فیلم سازی و آدرس filmmaker.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





برخی اعتقاد دارند تنها راه فیلم نامه نویس شدن ، نوشتن فیلم نامه است و بس .
اصول و مبانی فیلمنامه نویسی ناظر بر نکاتی کلی و ابتدایی است و توانایی قلم به دست گرفتن را میدهد و شامل کلیشه ای است که از آثار موفق گرفته شده ولی آنچه توانایی خلق اثری با ارزش ، جذاب و بدیع را به فیلم نامه نویس میدهد ، فراتر رفتن از آن هاست و دست یافتن به معیارها و اصول شخصی و جدیدی که اثر او را متمایز سازد .آن کس که با ترکیبی موزون و متعادل جمیع عناصر و اجزای پراکنده یک فیلم را به هم پیوند میزند و از آن کلیتی یکپارچه میسازد کارگردان است ، که خود یکی از عناصر مهم فیلم نامه است .

ویژگی های فیلم نامه نویس موفق به قرار زیر است :

1_ داشتن شور و اشتیاق لازم به کار در حدی که فیلم نامه نویسی را به هر نوع شغل و مقام دیگری ترجیح دهد و تمام زندگی خود را وقف آن کند که این خود باعث میشود که او بتواند در روز حداقل 3 ساعت ، فارغ از همه چیز بنشیند و بنویسد .یکی از جنبه های موفقیت در هر زمینه ای ، عشق و علاقه به انجام آن کار است

2 _ داشتن حساسیت بسیار شدید برای به هیجان آمدن در برابر محرکات خارجی .
3_ برخورداری از قدرت تحمل بالا در مقابله با ناکامی های اجتناب ناپذیر که در مقطعی از فرایند فیلم نامه نویسی رخ میدهد .ممکن است در مرحله دچار ایست فکری بشوید ، و یا کلمات مناسبی که میخواهید را پیدا نکنید که شاید این عوامل باعث توقف کوتاه یا بلند مدت کار شما بشود.

4_داشتن تمرکز و تخیل بالا

5_ آگاهی از اصول و مبانی فیلم نامه نویسی و آگاهی از تکنیک های فنی سینما.

محدودیت های فیلمنامه نویس :

1 _ تغییرات در فیلمنامه و دل کندن از تصورات قبلی خود .

درک و هماهنگی و به کار گرفتن معقول و هنرمندانه دیدگا ه های گوناگون و جدید که به دلیل ضروریات گوناگون از قبیل

1- ملاحظات مالی

2-  محدودیت های فنی

3- کمبود تخصص

4-  تغییرات جوی

5- شرایط فرهنگی،در برخی جوامع فرهنگ بر روی نوشتار تاثیر فراوانی دارد . مثلا موضوعی که در کشوری دیگر امری عادی به شمار میآید در کشوری دیگر عملی ممنوعه است ، در نوشتن باید به این نکته هم توجه خاصی داشت

6- سلایق متفاوت و یا حتی متضاد  که به او تحمیل میشود . به شرط اینکه با دید کلی ، ارزش ها و اصول عقاید نویسنده متفاوت نباشد . نویسنده باید بتواند هر نظر مخافی را به انتقادی سازنده تبدیل کند . چون بالاخره کارگردان و سایر عوامل تهیه و تولید فیلم کارشناس تولید فیلم هستند و بر اساس تجربیات و دانش خود توصیه هایی را مطرح میکنند لذا فقط اگر توصیه ها جنبه اعمال سلیقه بود و آن سلیقه به کل کار و نظر نویسنده آسیب میزند باید در برابر آن مقاومت کرد و یا به آن مسیر مناسب داد .

2_ در نظر گیری همکاری با عوامل تهیه فیلم از جمله کارگردانی ، بازیگری ، صحنه آرایی ، فیلم برداری ، طراحی لباس ، گریم ، صدا برداری ، موسیقی و تدوین و ... و نیز امکانات و محدودیت ها ، توانایی ها ، ضعف ها و ذوق و سلیقه ی آنها و همچنین عملی بودن و مورد قبول واقع شدن آن از سوی سرمایه گذار ، تهیه کننده و مقامات مسئول .فیلمنامه نویس باید امکان مشارکت خلاقانه تمامی دست اندرکاران و همچنین مخاطب را برای پر کردن فضای خالی که به صورت آگاهانه ایجاد کرده است ، فراهم آورد . این فضاهای خالی برای همکاران در بخش های تخصصی است که فیلمنامه نویس از گفتن آن ها خودداری میکند تا همکاری که در آن زمینه کارشناس است روی آن کار کند . مانند مشخص کردن نوع نماها که تخصص فیلم بردار است یا نوع انتقال ها که تخصص تدوین گر است یا نوع نور و ...

فضای خالی در مورد مخاطب : در مورد مخاطب قسمت هایی از داستان وجود دارد که به صورت حساب شده گفته نمیشود تا حس کنجکاوی و شوق و وسوسه حضور در آن لحظه و رفع خلاء موجود در مخاطب به وجود آید .به تکنیک سفیدخوانی گفته می شودوهدف ازآن درگیرکردن مخاطب با داستان وشخصیت های فیلم نامه است.

3- تجربه ها نشان داده که فیلم ها در مسیر شکل گیری خود ، در مراحل مختلف با مشکلات پیشبینی نشده ای مواجه هستند که گذر از هر یک از این مراحل مستلزم ایجاد تغییراتی در اصل فیلمنامه است .از این رو ، کار فیلمنامه نویس در تمام مراحل تهیه فیلم از نوشتن طرح اولیه تا زمان فیلمبرداری ، تدوین ، دوبله و صداگذاری ادامه دارد . البته بسیاری از کارگران ها از این موضوع زیاد خوششان نمی آید و دوست دارند در تغییرات فیلمنامه دست بازتری داشته باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 17 دی 1392برچسب:, ] [ 19:56 ] [ امید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 49
بازدید دیروز : 37
بازدید هفته : 222
بازدید ماه : 469
بازدید کل : 204446
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1

فال حافظ

  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ